Veel mis met Rotterdams Onderwijsbeleid

2 april 2015

Veel mis met Rotterdams Onderwijsbeleid

De SP heeft tijdens de gemeenteraad van 2 april tegen het Rotterdamse Onderwijsbeleid gestemd. Ondanks dat wethouder Hugo de Jonge na een voorstel van de SP moet werken aan een inkomensafhankelijke bijdrage voor peuter- en kinderdagopvang zag de SP te veel problemen in de plannen van de wethouder. Dit succes zal in ieder geval een van de grootste pijnpunten in het plan wegnemen.

SP-raadslid Sun van Dijk: 'Het zou krom zijn als kinderen uit arme gezinnen gedwongen thuis moeten zitten terwijl de kosten voor peuter- en kinderdagopvang voor rijkere ouders een stuk goedkoper gaat worden. Als de wethouder het belang van opvang voor kinderen, zeker voor kinderen die in een lastige situatie zitten, serieus neemt dan voert hij zo snel mogelijk een inkomensafhankelijke bijdrage hiervoor in.' De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft ook het advies uitgebracht aan alle Nederlandse gemeenten om een inkomensafhankelijke bijdrage in te voeren.

Ondanks deze kleine overwinning zaten er te veel problematische stukken in het plan van de wethouder. Van betutteling in het onderwijs door middel van een verplichte, door de gemeente opgelegde, gedragscode op scholen tot het invoeren van concurrentie tussen leraren met behulp van een financiële beloning van de best presterende leraren. In de ogen van de SP is het aan scholen zelf om hun eigen regels op te stellen en die regels te handhaven. Ook verdienen alle Rotterdamse leraren een beloning, zeker omdat velen van hen onder moeilijke omstandigheden hun stinkende best doen.