Schriftelijke vragen Teilingerstraat

14 oktober 2004

Schriftelijke vragen Teilingerstraat

Rotterdam, 14 oktober 2004

Aan het dagelijks bestuur van de deelgemeente Noord

Betreft: schriftelijke vragen voor schriftelijke beantwoording.

Geacht dagelijks bestuur,

Eind september ben ik benaderd door enkele bewoners van de Teilingerstraat. Zij uitten hun bezorgdheid over de inspraak op de herinrichting van de Teilingerstraat. Na de vaststelling van het plan van eisen, is er weliswaar een informatieavond voor bewoners belegd (17 juni) maar de brief daarvoor is bij de verontruste bewoners niet overgekomen als een uitnodiging tot inspraak over de inrichting, maar eerder voor een informatieve, gezellige bijeenkomst. Daardoor waren slechts een 6 tal mensen aanwezig. De avond heeft zich vooral beperkt tot de keuze van de kunstuiting – de vorm van de bankjes. Gezien de geringe opkomst is vervolgens nog wel een raadpleging met kaartjes onder de bewoners geweest over de vorm van de bankjes. De bewoners heb ik verwezen naar wijkcoördinator Agniesebuurt om inzicht te krijgen in het door u binnenkort vast te stellen inrichtingsplan. Een kopie ervan kon ik zelf niet krijgen om met de bewoners te bespreken, alvorens het inrichtingsplan door u is vastgesteld. Bij terugkomst van een kort verblijf in het buitenland bleek dat de verontrusting onder de bewoners er niet minder om was en hen nog steeds het inzicht ontbreekt in hoe de Teilingerstraat exact ingericht gaat worden en of zij daar nog enige inspraak in hebben. Op de volgende vragen zie ik spoedig antwoord.

1. Kunt u zich vinden in de bovenstaande schets van de gang van zaken rondom de participatie van de bewoners?
  2. Bent u ervan op de hoogte dat er een drietal belangrijke vragen onder de bewoners leven en van de onrust bij hen door het uitblijven van duidelijke antwoorden?
    - Welke fysieke middelen zullen er worden toegepast voor het weren van scooters/brommers van het trottoir?
    -
    Wordt het riool dat onder het trottoir ligt tegen de huizen aan ook aangepakt (de bewoners zijn ervan overtuigd dat er structurele gebreken zijn)?
    -
    Waar zullen de bankjes en de speeltoestellen geplaatst worden?
  3. Bent u op de hoogte van de ideeën die er leven voor de inrichting van de Teilingerstraat, en van de teleurstelling bij de bewoners dat er geen ruimte is geboden om deze serieus in te brengen?
  4. Bent u ervan op de hoogte dat bij de participatie in aanloop naar het opstellen van het plan van eisen alle vragen over de mogelijkheden van inrichting geen ruimte kregen, onder de toezegging dat die zaken aan de orde zouden komen na de vaststelling ervan?
  5. Bent u van mening dat de gemaakte toezegging tot inspraak afdoende is nagekomen?
  6. Deelt u de mening van de bewoners – gezien de bovenstaande schets van de gang van zaken – dat zij geen inspraak is gegeven over de fysieke herinrichting van de Teilingerstraat?
  7. Bent u bereid om besluitvorming over het IP op te schorten om de verontruste bewoners nog de mogelijkheid tot inspraak te geven over de drie prangende vragen en hun ideeën over de inrichting aan uw voor te leggen?
  8. Zo nee, hoe bent u van plan om ervoor te zorgen dat de bewoners van de Teilingerstraat een herinrichting krijgen die in alle redelijkheid aansluiten bij hun wensen?
Met vriendelijke groet,

Mathijs Spaas