Jongeren in actie voor studiefinanciering in Rotterdam

14 juli 2014

Jongeren in actie voor studiefinanciering in Rotterdam

Vrijdag 11 juli gingen jongeren in Rotterdam de straat op voor de studiefinanciering. De afgelopen weken gingen er al honderden jongeren de straat op in Groningen, Utrecht en Amsterdam. De regering wil, met steun van GroenLinks en D66, de studiefinanciering afschaffen. Daarmee maken deze partijen het onderwijs voor veel jongeren ontoegankelijk. Door het schuldenstelsel zit een student straks met gemiddeld 30.000 euro schuld na de studie. Tienduizenden jongeren zullen niet meer gaan studeren door de dreigende studieschuld, vreest ROOD, de jongerenorganisatie van de SP.

De demonstratie werd georganiseerd door Studenten voor Stufi, een initiatief van ROOD, jong in de SP. Aan de tocht, die door het hele centrum leidde, namen ook onder andere leden van DWARS, het CDJA en de IS deel. SP-Kamerlid Tjitske Siderius sprak de jongeren als eerste toe: "Het is belangrijk dat het onderwijs toegankelijk blijft. Iedereen heeft belang bij goed opgeleide dokters en advocaten." Ook Sven de Langen, fractievoorzitter van het CDA in de Rotterdamse gemeenteraad, sloot zich aan bij de demonstratie en vertelde over de gevolgen die studieschulden hebben voor jongvolwassenen.

“Een studie doen moet een verrijking zijn", vertelt Merel Stoop, landelijk voorzitter van ROOD. "Het geeft een jongere de mogelijkheid om zich te ontplooien. Dat moet voor iedereen toegankelijk zijn, maar met het schuldenstelsel is een studie alleen nog weggelegd voor jongeren met rijke ouders. Het SCP laat bijvoorbeeld zien dat 1 op de 5 mbo-studenten niet meer doorstudeert vanwege de dreigende schuld.”

De vier demonstraties van de afgelopen weken zijn de opmaat naar meer. Wij blijven doorgaan om samen met jongeren dit asociale beleid te stoppen en studeren voor iedereen toegankelijk te houden. Studeren is een investering in de hele samenleving, waar iedereen baat bij heeft. Stoop: "Ook in de zomer zullen we van ons laten horen en in het najaar helemaal. Laten we het schuldenstelsel dezelfde kant opsturen als de langstudeerboete: de prullenbak in."