Doelgroepenbeleid en etnische registratie is zinloos en discriminerend

2 juni 2014

Doelgroepenbeleid en etnische registratie is zinloos en discriminerend

Volgens een uitgebreid meerjarig onderzoek naar 680 Rotterdamse jongeren van het programma Politie en Wetenschap blijkt het dat er geen relatie is tussen etniciteit en criminaliteit. Het nieuwe college lijkt daarentegen in haar coalitieakkoord aan te sturen op de (her-)introductie van doelgroepenbeleid als de ‘Antilianen- en Marokkanenaanpak’ en etnische registratie.

Leefbaar Rotterdam is altijd al voor etnisch registreren geweest, terwijl D66 voorheen hier juist fel tegen was. Tijdens de beschouwingen van het coalitieakkoord liet de coalitie de oppositie nog in ongewis na de vraag om kleur te bekennen over het voorgenomen doelgroepenbeleid en etnische registratie. Oppositiepartijen NIDA, SP en PvdA voelen het college hierover nu met schriftelijke vragen aan de tand en roepen het college op tot een koerswijziging.

SP-raadslid Josine Strörmann: “Toen Leefbaar twee jaar geleden voorstelde om Rotterdammers van Antilliaanse afkomst selectief preventief te fouilleren vroeg mijn collega Leo de Kleijn treffend aan Leefbaar: ‘Hoe herkent u een Antiliaan? Moeten ze dan verplicht een rood petje gaan dragen?’ Dit is zinloos en discriminatoir beleid.”

Ook het etnisch profileren door politie bij het preventief fouilleren baren de partijen grote zorgen.  Het is volgens hen een schande dat je vanwege je huidskleur meer kans maakt op politiecontrole. Daarom vragen zij het college om duidelijkheid, deze praktijken te veroordelen en aan te pakken.