SP buiten eerste onderhandelingen gehouden

3 april 2014

SP buiten eerste onderhandelingen gehouden

Fractievoorzitter Leo de Kleijn betreurt het dat zijn partij buiten de eerste ronde onderhandelingen voor een nieuw Rotterdams college van B&W gehouden is. Het advies van verkenner Jan Kees de Jager is dat LR, D66, VVD, CDA en GroenLinks de coalitie mogelijkheden verder gaan onderzoeken.

De Kleijn: “De SP is de grootste winnaar van 19 maart. We vinden dat het op basis van de verkiezingsuitslag voor de hand ligt dat de SP deel uit gaat maken van het college van B&W. Dat daarbij de meningsverschillen tussen Leefbaar Rotterdam en de SP behoorlijk groot zijn, kan voor niemand een verrassing zijn. Zeker waar het gaat om bijvoorbeeld de bestrijding van de armoede in de stad. Maar tot onderhandelen is het niet gekomen in de eerste ronde gesprekken. Dat is jammer, want wij waren en blijven bereid om onze verantwoordelijkheid te nemen.”

Of de vijf partijen tot overeenstemming komen is de vraag in de komende weken en dagen. De SP blijft voor 100% open staan om opnieuw betrokken te raken bij de collegevorming.

Hier is het volledige advies te lezen.

Update: in de loop van april werd bekend dat Leefbaar, CDA en D66 uiteindelijk met drie partijen een coalitie willen gaan vormen. Waarschijnlijk presenteren de partijen in de loop van mei het coalitie-akkoord en de beoogde wethouders.
De reactie van de SP op nieuws uit de college-onderhandelingen kunt u ook dan volgen via deze website.