De SP is meer dan sociaal: 100% gezellig

18 maart 2014

De SP is meer dan sociaal: 100% gezellig

De SP staat bekend als de partij die het opneemt voor de allerarmsten, voor de zorg, voor voorzieningen in de wijk en niet alleen alle ballen op de binnenstad. Belangrijk natuurlijk. Maar de SP is meer. Het is de enige partij in Rotterdam die wil investeren in kunst en cultuur en dus niet alleen wil stoppen met verder bezuinigen.

Kunst en cultuur maken de stad. Kunst bezielt de stad. Kunst en cultuur worden vaak gemarginaliseerd tot marketing instrumenten om nieuwe mensen aan te trekken. Volgens de SP moet de nadruk juist op de Rotterdammers zelf liggen, zij moeten in eerste instantie bediend worden. Tevreden bewoners zijn bovendien het beste marketingplaatje.

Daarom wil de SP 15 miljoen euro extra investeren in kunst en cultuur, inclusief een middelgroot poppodium in de stad. Rotterdam is zo'n beetje de enige stad in Nederland zonder een podium voor 500 tot 1000 bezoekers. Tussen de kleine podia en Ahoy zit, na het verdwijnen van Watt, eigenlijk niets. De kleine podia moeten gekoesterd worden, alwaar bandjes kunnen uitkijken naar een optreden op een groot podium. Het moet elkaar versterken.

Querien Velter is SP-kandidaat nummer vier voor de Rotterdamse gemeenteraad en organisator van de actie Ruimte voor Popmuziek, zij vindt dat popmuziek en poppodia meer waardering moeten krijgen in Rotterdam. ''Net als de schouwburg, onze grote musea of klassieke muziek in De Doelen, is popmuziek een volwaardige cultuuruiting, en bovendien de meest gewaardeerde onder Rotterdammers. Investeer daar dan ook in als gemeente. Van voldoende oefenruimtes tot een groot poppodium terug in de stad!''

Velter werd tijdens dit schrijven bij 3voor12 verkozen tot lokale politicus die zich de afgelopen vier jaar het meest heeft ingezet voor de popmuziek in haar gemeente.

Niet kleingeestig

De SP wil een grootstedelijk beleid, niet kleingeestig. Niet alleen grote evenementen en instituties in stand houden maar meer ruimte voor kleine initiatieven, ook buiten het centrum. De subsidiebureaucratie moet aangepakt worden, het moet makkelijker worden om bij de cultuurpot te komen. Artiesten en kunstenaars hoeven volgens de SP geen subsidie professionals te zijn.

Uitgaan moet weer leuk worden in Rotterdam. Dat is het al, maar het kan veel beter. Een soepeler terrassenbeleid kan daarbij helpen, een terrasje neer zetten of uit  breiden is nu bijna ondoenlijk. Dit geldt ook voor de regelgeving rond geluid. Ook dat kan veel soepeler met name voor horeca in de binnenstad. Dit geeft de bandjes speelruimte en het verhoogt de sfeer in de stad. Net als een vrije sluitingstijden trouwens.

De SP en jongerenorganisatie ROOD voeren al jaren acties als Stop de vertrutting en Ruimte voor Popmuziek om aandacht te vragen voor deze punten. De SP is dus meer dan de partij die ellende bestrijdt, ze wil ook de vreugde verhogen.

Het '100% gezellig' programma op de achterkant van het SP-viltje