Roze beleid? Boter bij de vis!

16 maart 2014

Roze beleid? Boter bij de vis!

Als het om homo-emancipatie gaat, lijkt het soms alsof alle partijen het met elkaar eens zijn. Toch valt er ook op dat vlak op 19 maart echt iets te kiezen: een actieve en krachtige emancipatie politiek kost geld. De SP pleit daarom voor boter bij de vis: wie homo-emancipatie wil moet bereid zijn daarvoor budget vrij te maken.

Josine Strörmann: ‘Discriminatie is gewoon nog steeds een groot probleem. Rotterdam is een mooie stad, maar soms ook een keiharde stad. Wij willen discriminatie aanpakken en steunen plannen voor het mogelijk maken van anonieme aangifte van discriminatie en antihomogeweld en het uitbreiden van Roze in Blauw. Belangrijker nog vind ik voorlichting op scholen. Ik ben ontzettend blij om te zien dat die nu eindelijk goed op gang is gekomen. Maar we moeten er als gemeente nu echt met de knoet over: te veel scholen ontkennen dat er een probleem is.’

Gay Straight Alliance

Strörmann wil de komende jaren vooral inzetten op het opzetten van Gay Straight Alliances op scholen: ‘Dat vind ik een prachtig staaltje solidariteit en mij lijkt dat het scholieren misschien meer aanspreekt dan scholing door volwassenen. Helaas sprak ik pas twee meisjes die met zo’n GSA wilden starten op hun school. Maar van hun rector mocht dit alleen buiten de school. Ze mochten geen posters ophangen, niet flyeren... Want er werd volgens de rector op zijn school niet gediscrimineerd. Dat is onzin natuurlijk. En het laat zien hoe kwestsbaar ons progressieve imago is: als homoseksualiteit dichtbij komt worden mensen bang.'

Strörmann wil dat de nieuwe wethouder emancipatie korte metten maakt met scholen die niet mee willen werken. ‘Wat mij betreft gaat de gemeentelijke subsidiekraan gewoon dicht als scholen weigeren homodiscriminatie aan de orde te stellen. Iedere HLBT’er moet zich veilig voelen op school. Gelukkig pakken jongeren in de SP deze kwestie al op: zij gaan binnenkort actievoeren op middelbare scholen voor gay straight allianties.’

Loket voor transgenders

Josine Strörmann vind dat er ook nog een wereld te winnen is op het vlak van zorg voor roze ouderen, jongeren en transgenders. Roze lopers en salons, keurmerken voor scholen, trainingen voor professionals en jeugdsportcoordinatoren: wie discriminatie wil tegengaan moet aan de basis beginnen: daar waar mensen wonen, werken en ontspannen. Daarnaast is er in Rotterdam behoefte aan een loket voor transgenders: die moeten nu vaak nog naar Amsterdam.

Boter bij de vis!

Strörmann: ‘Een ding moet gezegd. De meeste partijen belijden de noodzaak van homoemancipatiebeleid alleen met de mond. Alleen de SP en GL zijn ook bereid plannen te voorzien van financiële middelen, vooral waar ze gaan om zorg, welzijn en jeugdzorg. Wij zijn als enigen bereid alle dramatische bezuinigingen op jeugd- en volwassenenzorg zo goed mogelijk te compenseren. Er komt een bezuininging van 25 procent op Rotterdam af. Je kan pleiten voor regenboogkeurmerekn, maar als een groot deel van de verzorgingshuizen moet sluiten heb je helemaal niks. En kan een depressieve jonge lesbo, homo of transgender straks nog terecht bij een HLBT sensitieve psycholoog of schepen we hem of haar af met een bezoek aan de assistent van de huisarts? Dus dames en heren: boter bij de vis. Plannen pitchen kunnen we allemaal, maar alleen wij willen ze ook betalen. Er valt dus wat te kiezen op 19 maart.’