Maak van aanpak jeugdwerkloosheid prioriteit nummer één!

7 maart 2014

Maak van aanpak jeugdwerkloosheid prioriteit nummer één!

Vijftien procent van de Rotterdammers is werkloos. De crisis en het snoeibeleid van Rutte I en Rutte II hebben de stad zwaar getroffen. Een op de vijf jongeren heeft geen baan en zit niet meer op school. In een aantal delen van de stad zoals in Feijenoord, Charlois en Delfshaven nadert het werkloosheidspercentage onder jongeren Zuid-Europese proporties. Discriminatie op de arbeidsmarkt en een lagere opleiding zorgen ervoor dat de situatie onder Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Antilliaanse en Kaapverdische jongeren rampzalig te noemen is. De Rotterdamse SP luidt de noodklok en presenteert een manifest waarin de aanpak van jeugdwerkloosheid op één komt te staan. Zaterdag 8 maart wordt het manifest om 12.00 gepresenteerd aan SP-voorman Emile Roemer op de Centrummarkt naast de ingang van de Centrale Bibliotheek in Rotterdam.

SP-lijsttrekker Leo de Kleijn: ''Als er niet snel meer effectieve maatregelen genomen worden om jongeren aan het werk te krijgen dreigt er een 'verloren' Rotterdamse generatie op te groeien.'' De Rotterdamse SP roept alle partijen, werkgevers, het onderwijs, vakbonden en andere maatschappelijke organisaties in de stad op om de handen in ineen te slaan en samen aan de slag te gaan met een veelheid van concrete maatregelen en plannen om dit te voorkomen.

De Rotterdamse SP luidt ook de noodklok in de richting van de landelijke politiek en de eigen fractie in de tweede kamer, te beginnen met Emile Roemer, hij neemt aanstaande zaterdag het manifest in ontvangst. Voor Rotterdam roept de SP alle partijen op om na 19 maart, bij de vorming van het nieuwe college van B&W, het opstellen en uitvoeren van een actieplan aanpak jeugdwerkloosheid tot belangrijkste speerpunt van de nieuwe coalitie te maken. Maak van aanpak jeugdwerkloosheid prioriteit nummer één!

De SP wil dat er leer-werkplaatsen gerealiseerd worden en jongeren uit het speciaal onderwijs een baangarantie geboden wordt. Wat de SP betreft moeten gemeentes de mogelijkheid krijgen om uitkeringsgeld in te zetten voor extra nuttige banen voor ten minste het minimumloon. Werk van 60-plussers die vervoegd uittreden moet overgenomen worden door jongeren. De SP doet ook een dringende oproep aan de landelijke politiek om studiefinanciering niet af te schaffen in ruil voor een leenstelsel. In het manifest heeft de SP verschillende prioriteiten gesteld, met onder meer een Rotterdamse Jeugdwerkgarantieplan, een nieuw pact met de scholen, betere begeleiding voor jonggehandicapten, een kwaliteitsslag in het MBO, discriminatiemaatregelen en bindende afspraken met werkgevers.

Het manifest is opgesteld door Tom Weerdmeester (22 jaar, nummer 5 op SP-kandidatenlijst), Ilyas Boujdi (20 jaar, nummer 7 op SP-kandidatenlijst) en SP-lijsttrekker Leo de Kleijn.