Blog Leen Steen: Je kiest, hoe dan ook…

11 maart 2014

Blog Leen Steen: Je kiest, hoe dan ook…

Tegenwoordig komt iedereen steeds dichterbij een situatie waar er maar iets hoeft te gebeuren en dan ben je de Sjaak. Vaak zijn ze bijna onvermijdelijk: je ouders worden oud en/of ziek en hebben hulp nodig. Maar die hulp hoor je opeens zelf te organiseren. Of je hebt de pech dat jij of je partner je baan verliest. Ben je toevallig ZZP’er dan tuimel je meteen de bijstand in of zal je samen met je kids van het inkomen van je partner moeten gaan rond komen. Dan mag je kopers voor je huis gaan zoeken. Dat je het aan de straatstenen niet kwijtraakt is heel jammer voor je; je moet je verlies maar nemen. Niemand had toch kunnen voorzien dat de huizenprijzen niet tot in de eeuwigheid zouden blijven stijgen?

En zo trekt de overheid zijn beschermende armen steeds verder van je af en laat je je eigen boontjes doppen. Je kan als burger toch alles zelf organiseren? Is je buurt aan het verpauperen? Dan neem je het heft toch gewoon zelf in handen? Dan zorg je toch met elkaar dat de straat schoon en heel is en blijft.  Dat de dealers en junkies uit je buurt worden verdreven, je asociale buurman die met 80 kilometer per uur door de buurt scheurt op zijn nummer wordt gezet, de ouderen in de straat elke dag een warme maaltijd krijgen enzovoort!

Maar, och gut, klein detail: daar heb je helemaal geen tijd meer voor. Heb jij nou niet een klein beetje het gevoel dat je erin geluisd bent?

En nu worden de gemeenten ook nog opgezadeld met taken die vanouds door het rijk werden uitgevoerd; ouderenzorg, jeugdzorg, uitkeringen etc. Een grote verkapte bezuinigingsoperatie! Maar hoe die operatie verloopt en ingevuld wordt is aan de gemeente om te beslissen.

Als je een Rotterdam wilt waar een PvdA wethouder van sociale zaken de nieuwe bijstandswet jaren voordat die landelijk in werking treedt al uitvoert.

Waar alle bijstandtrekkers rücksichtslos bij de Roteb te werk worden gesteld, terwijl diezelfde Roteb honderden werknemers moest ontslaan.

Als je een VVD wethouder wil behouden die ternauwernood van het plan af zag om de hele Rotterdamse Popsector de nek om te draaien en volledig in te zetten op een paar jaarlijkse festivals en verhuurschuren in paats van volwaardige podia.

Die een situatie voort laat duren waarin 98,5% van de cultuurbegroting uitgegeven wordt aan prestigieuze instellingen die vooral gericht zijn om publiek van BUITEN Rotterdam in Rotterdam uit te laten gaan.

Die beslissingen over een nieuw lokaal radio en TV kanaal ruim voor de openbare aanbesteding onderhands bekokstoofde en vervolgens opgezadeld worden met een waardeloze TV zender dat nauwelijks iets uitzendt (Open Rotterdam) en een ONGEBRUIKT radiokanaal? (ook Open Rotterdam)

Waar een zaal als WATT in een supermarkt verandert en Waterfront ongebruikt in handen komt van een organisatie die niet eens huur hoeft te betalen?

Waar het Schieblock goedkoop aan cultureel ondernemers wordt verhuurd totdat ze succes krijgen en als dank op mogen rotten om plaats te maken voor het zoveelste Grand Café?

Waar koste wat 't kost elk jaar een paar nieuwe wolkenkrabbers neergezet moeten worden, zelfs als de oh zo armlastige gemeente miljoenen moet bijleggen om ze te realiseren?

Dan moet je op 19 maart vooral lekker thuis blijven…

Leen Steen (pseudoniem van Leen Meijer) is radiomaker, blogger, schrijver, voorzitter van Stichting Tocado en nummer 18 op de lijst van de SP Rotterdam. Een uitgebreidere versie van dit blog verscheen op zijn eigen website