Maak strafontslag klokkenluider ongedaan

13 februari 2014

Maak strafontslag klokkenluider ongedaan

Vandaag werd op verzoek van de SP en Leefbaar Rotterdam in de gemeenteraadsvergadering gesproken over de uitspraak van de rechter inzake het strafontslag van de klokkenluider. De rechter heeft 6 februari geoordeeld dat het strafontslag van de klokkenluider van de moskee-internaat onterecht was. De SP en Leefbaar Rotterdam dienden twee moties in om dit strafontslag ongedaan te maken en te erkennen dat deze ambtenaar eerherstel en bescherming verdient.

De rechter oordeelde dat het strafontslag onterecht was en in bezwaar waarschijnlijk niet in stand zal blijven. De rechter sprak daarmee uit dat het om een klokkenluider gaat die bescherming verdient.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Het is een politieke keuze of de gemeente wel of niet deze zaak doorzet en hoe de gemeente met klokkenluiders om gaat. En in deze politieke keuze is het een kwestie van fatsoen om te stoppen met de procedure tegen deze ambtenaar. Het is een kwestie van fatsoen om deze man bescherming te bieden en te erkennen dat we hier met een klokkenluider te maken hebben!”

De partijen hebben het college verzocht om het strafontslag in te trekken en af te zien van verdere procedures. Op korte termijn moet er een gesprek worden aangegaan met de ambtenaar om de mogelijkheden voor zijn toekomst bij de gemeente Rotterdam te verkennen en hier goede afspraken over te maken. Deze motie werd door de gehele oppositie gesteund maar behaalde net geen meerderheid.

Daarnaast hebben de SP en Leefbaar Rotterdam gevraagd om een aanscherping van de huidige klokkenluidersregeling zodat duidelijk wordt hoe de regeling toegepast moet worden. Deze motie werd met algemene stemmen aangenomen.