Maak afspraken om de sociale woningbouw in Rotterdam te redden!

18 februari 2014

Maak afspraken om de sociale woningbouw in Rotterdam te redden!

SP lijsttrekker Leo de Kleijn doet vandaag in een open brief een oproep aan woningbouwcorporaties, huurdersverenigingen en de politiek om nog voor de verkiezingen afspraken te maken over de stijgende woonlasten en de bereikbaarheid van de sociale huisvesting in Rotterdam.

De Kleijn: “De sociale huursector staat onder grote druk. Maar liefst 87% van de huishoudens in Rotterdam met recht op huurtoeslag houdt te weinig over voor benodigde dagelijkse uitgaven, na het betalen van de huur en energierekening.”

Volgens de Kleijn komen huurders en corporaties in de problemen door het kabinetsbeleid, de verhuurdersheffing, de hoge jaarlijkse huurverhogingen en de krimp van het aantal goedkope huurwoningen in Rotterdam. “Het aantal corporatiewoningen in de sociale huursector in Rotterdam verminderde de afgelopen tien jaar met zo'n 20.000 woningen, waardoor ook de bereikbaarheid van de sector in het geding dreigt te komen.”

De SP wil dat corporaties, huurdersorganisaties en de politiek afspraken maken om de sociale huursector te redden. De belangrijkste maatregelen die de SP voorstelt zijn een maximum aan woonlasten voor huurders, geen verdere krimp van het aantal sociale huurwoningen, inzetten op energiebesparing en het betrekken van huurders bij het beleid.