Leo de Kleijn: "Dit gemeentebestuur is de wijken vergeten"

20 februari 2014

Leo de Kleijn: "Dit gemeentebestuur is de wijken vergeten"

Voor de camera's van RTV Rijnmond ging SP-lijsttrekker Leo de Kleijn op dinsdag 18 februari  in Las Palmas in debat met CDA-lijsttrekker en huidig wethoudervan onderwijs, jeugd en gezin Hugo de Jonge. De uitzending van dit debat in de  serie 'Koorts' is op woensdag 26 februari 17.20 uur en wordt daarna ieder uur herhaald. Lees hier vast een voorproefje.

CDA-opponent De Jonge is niet zuinig met complimenten aan het adres van de SP-lijsttrekker. "Leo werkt in de jeugdzorg; dat is altijd een pre. Eén van de beste raadsleden; vlijmscherp in het debat; geduchte tegenstander van vooral de PvdA."

De Kleijn noemt werk, zorg en huisvesting als punten waarop de SP het sterkst van mening verschilt met het CDA en de huidige coalitie in Rotterdam. "Hier heeft het stadsbestuur heel veel kansen laten liggen."

Het beeld dat de SP helemaal geen oog zou hebben voor de financiële malaise vande gemeente is verkeerd. De partij is zelfs een van de weinigen met een financiële paragraaf in zijn verkiezingsprogramma. Maar de SP maakt sociale keuzes. De coalitie heeft te veel ingezet op onderwijs en de binnenstad. "De wijken zijn vergeten. De werkloosheid en armoede daar. Je kunt niet tegen die mensen zeggen: u lijdt armoede, maar wacht maar tot over twintig jaar uw kinderen groot zijn", aldus De Kleijn.

Loon naar werken
Betaald werk voor mensen in de bijstand (ID-banen in speeltuinen en buurthuizen) moet volgens De Kleijn weer terugkomen. "Je kunt de mensen beter tegen een normaal loon nuttig werk laten doen. Nu worden ze verplicht zonder vergoeding een tegenprestatie te leveren voor hun uitkering. Dat leidt tot verdringing van betaald werk en allerlei ongewenste toestanden. We horen verhalen van mensen in de bijstand die asbest moeten verwijderen". Uit onderzoek van RTV Rijnmond blijkt dat de helft van de Rotterdammers het SP-standpunt deelt: geen onbetaalde tegenprestatie in de bijstand.

Investeren in mensen
Er valt volgens Leo nog geld te halen uit de torenhoge winsten van het Havenbedrijf. De afdracht aan de gemeente kan aanzienlijk hoger. Ook kan worden bespaard op een aantal luxe bouwprojecten. "We moeten investeren in mensen en niet in stenen." De SP gaat onder geen beding in een nieuw college zitten als de laagste inkomens verder achteruit gaan of als hele bevolkingsgroepen worden weggezet.