Geen bed weg voordat thuiszorg op orde is

3 februari 2014

Geen bed weg voordat thuiszorg op orde is

Ouderen zo lang mogelijk thuis laten wonen: dat kan pas als de zorg rond huis goed is georganiseerd. De SP steunt de acties in de zorg en de actievoerende zorgmedewerkers die 4 februari op zo'n 100 locaties het werk neerleggen.

Deze strijd is onlosmakelijk verbonden met de dreigende sluiting van verzorgingshuizen in Rotterdam. Zeker omdat tegelijk de 'herindicaties' voor huishoudelijke zorg leiden tot een halvering van de thuiszorg voor veel cliënten en tot het verlies van honderden banen. Hiermee loopt het Rotterdamse college ver vooruit op de afbraakplannen van dit kabinet rond de thuiszorg.

4 februari voerde zorgmedewerker uit verzorg- en verpleeghuizen in heel het land actie voor betere werkomstandigheden en goed zorg, zo ook bij De Schans, Laurens.

'Zorg dat de thuiszorg en de dagbestedings-mogelijkheden goed op orde zijn voordat er maar één bed in een verzorgingshuis verdwijnt. De SP vindt dat sowieso iedereen die deze zorg nodig heeft recht heeft op een plaats in een verzorgingshuis. Daar pleit onze Tweede Kamerfractie ook voor. Als die plaatsen dan toch moeten verdwijnen, dan kan dat alleen als de zorg rond huis super goed geregeld is.' zegt Josine Strormann, raadslid Rotterdamse SP. 'Opbouw in plaats van afbraak. Het is natuurlijk mooi als Rotterdammers zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.'

De SP wil dat het college met een sluitend zorgplan komt, met de volgende punten:

• Zorg dat mensen voldoende uren thuiszorg krijgen.

• Iedereen die dat nodig heeft moet terecht kunnen in een verzorgingstehuis

• Zet voldoende en goede professionele zorg in om te ondersteunen, te signaleren, rust te brengen en netwerken in te schakelen.

• Zorg voor voldoende dagbestedingsplekken voor ouderen maar ook voor jongere mensen met een beperking.

• Geef de beroepskrachten waardering in de vorm van tariefafspraken overeenkomstig de cao-eisen.

• Organiseer de gehele thuiszorg volgens het buurtzorgconcept, met zelfsturende professionele teams en de wijkverpleegkundige als spil.

• Stel laagdrempelige wijkposten in en richt buurtzorgpensions (bij overbelasting van mantelzorgers) op.

• Heb respect voor vrijwilligers, pas geen dwang toe en voorkom verdringing, zorg voor financiële en inhoudelijke ondersteuning.