Maatregelen Rutte II moeten door de gemeente gecompenseerd worden

14 januari 2014

Maatregelen Rutte II moeten door de gemeente gecompenseerd worden

Gisteren organiseerde de Rotterdamse Sociale Alliantie een debat over armoede tijdens hun nieuwjaarsreceptie. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn was een van de uitgenodigde politici. De Kleijn noemde armoedebestrijding een van de hoogste prioriteiten voor de SP. “In een stad waar 15% van alle huishoudens op het sociaal minimum leven is het bestrijden van de armoede een kwestie van beschaving.”

De Kleijn debatteerde met Jan Schonk van D66 onder andere over de participatiewet en mensen op het sociaal minimum die verder door de bodem dreigen te zakken.

Participatiewet
In de participatiewet die vanaf 2015 in werking zou moeten treden, worden uitkeringsgerechtigden verplicht om aan vrijwilligerswerk te doen. Volgens de Kleijn wordt het minimumloon door het verplichte ‘vrijwilligerswerk’ sterk onder druk gezet. Werkgevers kunnen hierdoor namelijk aan zeer goedkope werkkrachten komen. Dit terwijl de banen aan de onderkant van arbeidsmarkt juist worden wegbezuinigd.

Schonk stelde hier een vergoeding uit de uitkerings-pot van €1 á €2 per uur voor het verplichte vrijwilligerswerk, dit terwijl D66 als onderdeel van het vorige college van Burgemeester en Wethouders zelf de vergoeding voor vrijwilligerswerk had afgeschaft. De enige mogelijkheid die de SP ziet om uitkeringsgeld anders te besteden is als deze naar echte banen gaan voor hen die ze nodig hebben.

Mensen in armoede
Door de verdere bezuinigingsmaatregelen van het PvdA/VVD kabinet dreigen mensen die nu al in de armoede te leven verder gekort te worden. De SP wil dat de gemeente deze maatregelen compenseert voor hen die nu al op het sociaal minimum leven. Hierdoor kan er voor worden gezorgd dat deze niet verder de armoede in zakken. Deze mensen zouden ook via een automatisch systeem aanspraak moeten kunnen maken voor de huidige regelingen. Deze zijn volgens de Kleijn namelijk een recht en geen gift waar naar gevraagd moet worden.

Afsluitend stelde Leo de Kleijn de volgende vraag: “Waarom is het juist nu, in de crisis, dat mensen die het al moeilijk hebben nog verder in de hoek geschopt en getrapt worden? Terwijl alle andere partijen manieren zoeken om geld te besparen op het gebied van armoedebestrijding ziet de SP juist dat er liever meer aan besteed wordt. Want het bestrijden van armoede is een kwestie van beschaving."