Geen extra kosten voor eigen terrassen

7 januari 2014

Geen extra kosten voor eigen terrassen

Gisteren berichtte de media dat horeca-eigenaren met een terras op eigen grond door een hiaat in de gemeentelijke wetgeving ruim nu 7000 euro moeten betalen. De SP-fractie vindt dit belachelijk en heeft daarom samen met de VVD en Leefbaar Rotterdam een debat aangevraagd voor aanstaande donderdag.

Alle terrassen moeten als gevolg van een gerechtelijke uitspraak worden opgenomen in de bestemmingsplannen. Voor terrassen op gemeentegrond is er een herziening maar voor terrassen op eigen grond nog niet. Hierdoor moeten horeca-eigenaren nu een bedrag van €7100,- betalen om net zoals voorgaande jaren een terras te kunnen plaatsen.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Belachelijk dat horeca-eigenaren nu opeens op kosten worden gejaagd terwijl er feitelijk niets is veranderd. Dit is puur een wijziging in een administratieve handeling van de gemeente.”

Wat de SP betreft wordt er in het nog te ontwikkelen beleid opgenomen dat voor eigen terrassen niets extra's wordt doorgerekend aangezien dit eigen grond betreft en deze ondernemers al een horecavergunning hebben. De Kleijn: ”Prima om terrassen op te nemen in bestemmingsplannen, maar laat hier de ondernemers niet de dupe van worden!”