Toer BuurtOpStand van start

12 december 2013

Toer BuurtOpStand van start

De SP-fractie gaat elke maandag de wijken in, nu ook met kandidaten voor de Rotterdamse gemeenteraad en gebiedscommissies. De SP'ers gaan buurten bij mooie, nuttige buurtinitiatieven. Want er zijn gelukkig veel meer initiatieven dan het Stadsinitiatief. De SP wil laten zien hoe het wel kan, beter kan. Obstakels moeten uit de weg geruimd worden om plannen van bewoners waar te maken of initiatieven in stand te houden vanaf 2014. Want met een beetje buurtopstand heb je zo een buurt op stand!

Deze week werden de eerste initiatieven bezocht.

Noorder Bioscoop

Revelino Heskes, initiatiefnemer van de Noorder Bioscoop, is al lang bezig een vaste plek te krijgen in het voormalige Bergwegstation. Hofbogen BV laat het inmiddels al meer dan zes jaar leeg staan. Nog steeds heeft hij hoop op een herbestemming van het Bergwegstation als 'Noorder Bioscoop'. Het zou erg goed zijn voor de buurt, het animo is er bij bewoners maar ook bij filmdistribiteurs. De Noorder Bioscoop is nu  tijdelijk gevestigd in De Nieuwe Banier. Revelino vindt het jammer dat de gemeente alles inzet op ondernemerschap, wat neer komt op alles zelf betalen als excuus voor de bezuinigingen. "Je moet ook ondersteuning bieden als gemeente" vindt hij. Zijn project werd als Stadsinitiatief te lokaal gevonden.

De fractie, SP-kandidaat gebiedcommissie Noord Hüsniye de Roock en Revelino in de 'bios' van de Banier

De SP wil De Hofbogen, waar het Bergwegstation een onderdeel van is, weer op de agenda zetten. Woningcorporaties willen ervan af namelijk. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: "We kunnen ook het ook in delen laten verkopen, zoals het oude station, en de gemeente het lekkende dak (wat nu van Prorail is) voor een symbolisch bedrag over laten nemen. Een ander idee is van De Hofbogen een stedelijk project te maken."

Onlangs is de tweede festivaleditie van de Noorder Bioscoop in De Nieuwe Banier georganiseerd.

De Nieuwe Banier

Aan de Banierstraat nummer 1 hebben bewoners van de Agniesebuurt, na het verdwijnen van buurthuis Basta, de handen ineen geslagen. Theater Siberia verliet het pand, de deelgemeente en woningcorporaties boden bewoners daarom de kans de plek te benutten. Een plek om burgerinitiatieven te ontplooien en er een bruisend centrum voor de wijk van te maken. Welzijn Noord werd hier ook ondergebracht. Vanaf 1 januari wordt het pand en het beheer aan Stichting De Nieuwe Banier overgedragen.

Hüsniye is van harte welkom bij De Nieuwe Banier

Het eerste jaar is er geld voor een zakelijk leider, de huur en energiekosten, 10.000 euro moeten ze zelf verdienen. Hoe het vanaf 2015 verder moet is nog niet bekend. Ook is er een tekort aan expertise en moet er een professionaliseringslag gemaakt worden. En dat valt niet mee met alleen vrijwilligers. Ondanks dat ze voor 5 jaar getekend hebben, is de continuïteit wel in gevaar. Volgens Mieke en Ellen van de Banier is deze angst wel gebaseerd op realiteit. De SP vindt dat de gemeente deze angst moet wegnemen en garantie moet bieden, ook na 2014. Elke wijk in Rotterdam verdient zo'n voorziening volgens de SP.

Cineac Noord

Tenslotte Cineac Noord, de beroemde wijktelevisie van Noord.  Alleen voor 2014 is er nog de zekerheid dat ze hun activiteiten kunnen voortzetten, met een kleine bijdrage van de deelgemeente voor een betaalde kracht.

Met Mireille Jacques en Wim Notroth van Cineac

Ook waren ze niet spreken over het inzetten van de zogenaamde verplichte vrijwillgers uit de bijstand bij Cineac. Gelukkig worden de vrijwilligers nu, na aandringen, beter geselecteerd. Al jaren teert Cineac Noord in op hun reserves, ook dit raakt op. De SP zou het heel erg jammer vinden als een medium zoals Cineac verdwijnt. Leo de Kleijn: "Met hun vele vrijwilligers houden ze de belangrijke taak, het informeren van de buurtbewoners over hun buurt, al vele jaren in stand".

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn en SP-raadskandidaat Querien Velter, nummer 4 op de lijst, werden na het bezoek aan de tand gevoeld door Cineac Noord.