Neem meer tijd voor sociale reorganisatie gemeente

6 november 2013

Neem meer tijd voor sociale reorganisatie gemeente

Het piept en het kraakt bij de gemeente Rotterdam omdat het stadsbestuur zich blind staart op de doelstelling om 2450 minder ambtenaren in dienst te hebben in 2015. Facturen worden veel te laat betaald, burgers worden niet teruggebeld, er is een achterstand van meer dan drieduizend aanvragen bij de sociale dienst en er verdwijnen vooral uitvoerende banen in de lagere salarisschalen.

De ondernemingsraad van Stadsontwikkeling geeft vandaag een negatief advies over de krimpplannen. De SP neemt dat advies serieus en zal bij de bespreking van de begroting 2014 een motie indienen om er voor te zorgen dat de reorganisatie op een meer sociale en verantwoorde manier vorm krijgt.

Fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Ik vind het erg slecht dat het stadsbestuur kiest voor een reorganisatie waarbij de managers blijven zitten en de uitvoerende gemeenteambtenaren verdwijnen. Het gevolg is dat de dienstverlening slechter wordt en dat de gemeente direct bijdraagt aan de werkloosheid onder Rotterdammers met een lagere opleiding.”

Het college staart zich blind op de reductie van 2450 ambtenaren in 2015 vindt de Kleijn. Juist in de jaren daarna zijn er veel ambtenaren die de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Als je de krimp bij de gemeente uitsmeert over een langere periode, tot 2018, kun je meer gebruik maken van natuurlijk verloop, houdt je de ervaring van oudere werknemers om jongeren op te leiden langer in huis en kan de reorganisatie op een meer sociale manier uitgevoerd worden.

Het belangrijkste is dat op die manier ook de dienstverlening aan de Rotterdammers gegarandeerd kan worden.