Geen lening maar gift voor Diergaarde Blijdorp

27 november 2013

Geen lening maar gift voor Diergaarde Blijdorp

Diergaarde Blijdorp bevindt zich al een tijdje in zwaar weer. De subsidie vanuit de gemeente is geminimaliseerd, dus moest de diergaarde zwaar reorganiseren. Nu biedt de gemeente een lening om de kosten van die reorganisatie te betalen.  Mens- en dieronterend volgens de SP, dus  wil de fractie er een gift van maken.

Om de kosten van de gedwongen reorganistie op te vangen staat het Rotterdamse stadsbestuur nu garant voor 3,8 miljoen euro, een lening met rente. Ronduit belachelijk, vindt de SP. Diergaarde Blijdorp is van groot belang voor de stad, zowel maatschappelijk als toeristisch. Ze verdienen veel meer waardering.

SP-raadslid Josine Strörmann: “De diergaarde heeft enorm zijn best gedaan om het hoofd boven water te houden en nu worden ze opgescheept met een lening als beloning. Wij zijn trots op onze diergaarde en vinden dat ze ontzettend knap omgaan met de bezuinigingen. Ze verdienen dus meer steun van de gemeente!”

Op initiatief van de SP,  gesteund door de ChristenUnie/SGP, wordt er morgen in de raadsvergadering een voorstel ingediend in de gemeenteraad om het bedrag van 3,8 miljoen euro eenmalig aan de diergaarde te schenken.