De Kleijn: "Niet werken voor je bijstand, maar voor loon"

27 november 2013

De Kleijn: "Niet werken voor je bijstand, maar voor loon"

“Wat de SP betreft: geen gedwongen tewerkstelling van bijstandsgerechtigden”, zei SP-lijsttrekker Leo de Kleijn gisteren in het 010-Debat. De Kleijn discussieerde gisteren met Leo Bruijn(PvdA) en Maarten Struijvenberg (Leefbaar Rotterdam) over het plan van PvdA staatssecretaris Jetta Klijnsma om mensen met een bijstandsuitkering verplicht vrijwilligerswerk te laten verrichten.

“De PvdA trapt mensen in de bijstand in een hoek door hen neer te zetten als nietsnutten en opvreters, meent De Kleijn.  Bijstand is geen gunst maar een recht. Toen VVD’er Wiegel dit voorstel deed tijdens de crisis van de jaren ’80, vond de PvdA dat nog rabiaat rechts, en nu houden wethouder Florijn en staatssecretaris Klijnsma hetzelfde verhaal!”

Verdringing
Een mens moet niet werken voor zijn of haar bijstand, maar voor degelijk loon, en vrijwilligerswerk moet ook echt vrijwillig blijven, vindt de SP. Onderzoeken tonen overigens aan dat  veel mensen die werkloos zijn al maatschappelijk nuttig werk doen: in mantelzorg, bij de sportclub of de leeszaal.

De Kleijn: “Een paar dagen in de week meelopen met de Roteb of thuiszorg, vergroot iemands kans op een baan echt niet, zoals PvdA en Leefbaar beweren. Sterker nog: betekent verdringing van bestaande banen. Werknemers die eerst tegen cao-loon in de thuiszorg werkten, vliegen eruit. Zij worden vervangen door ‘vrijwilligers’ die gedwongen worden dit werk te doen omdat anders sancties dreigen. En die worden echt toegepast, dat zien we nu al.”

“Ik lever al een tegenprestatie voor de bijstand”, klinkt het uit de zaal. “Door belasting te betalen. Wanneer ik een beroep moet doen op een uitkering, doe ik beroep op  een opgebouwd recht.”

Wat werkt

De Kleijn: “Niet iedereen in de bijstand zit in dezelfde situatie. Een deel bestaat uit relatief kansrijke mensen die aan het solliciteren zijn en doorgaans op eigen kracht een baan vinden. Laat hen met rust en faciliteer hen bij het vinden van werk wanneer ze dat nodig hebben. Een grote groep – ongeveer de helft – is ziek, arbeidsongeschikt of zit in hulpverleningstrajecten. Als ze vrijwilligerswerk werk willen doen, prima. Maar hen onder druk zetten met sancties werkt echt averechts. Voor de tussengroep zijn opleidingstrajecten en hulp weer aan net werk te komen het effectiefst. Daar gaat het om: wat werkt. Mensen in hoek  schoppen, zodat ze  gefrustreerd raken helpt hen geen meter dichter bij de arbeidsmarkt.”

Op de allereerste raadsvergadering na de verkiezing zou De Kleijn het liefst twee besluiten genomen zien worden:
  1. Iedereen die werkt, krijgt normaal loon.
  2. De gemeente Rotterdam verklaart dat ze het onderdeel Verplicht Vrijwilligerswerk uit de wet van Klijnsma aan de laars zal lappen.