Rotterdam moet weer adem kunnen halen

10 oktober 2013

Rotterdam moet weer adem kunnen halen

Bewoners en Milieudefensie boden de Rotterdamse raadscommissie MVSP (milieu) ruim 6.800 handtekeningen aan van Rotterdammers die vragen om gezondere lucht. De lucht in Rotterdam is ongezond vervuild. De commissie vergaderde over aanvullende maatregelen voor gezonde lucht.

Op het stadhuis kwam Milieudefensie op ludieke wijze een gezond ('dokters'-) advies geven

Samen met bewonersgroepen werd een jaar lang de luchtkwaliteit gemeten door Milieudefensie, onder meer in woonwijken en bij scholen. Op veel gemeten locaties in Rotterdam bleek de lucht ongezond vies. Vooral het stadsverkeer zorgt voor een grote bijdrage aan de luchtvervuiling. De 's-Gravendijkwal is de vieste plek van de in Rotterdam gemeten locaties, ver boven de Europese norm.

De commissieleden beloofde aanvullende maatregelen te nemen. SP-burgerraadslid Erik Meijer nam de handtekeningen mede in ontvangst.

ROOD voerde afgelopen zomer actie om het probleem aan te kaarten. Tien standbeelden in de binnenstad kregen van de jonge SP'ers een mondkapje, om aandacht te vragen voor schonere lucht in Rotterdam. Omdat Rotterdam in de top drie van meest vervuilde steden van Nederland staat, riep ROOD de gemeente op actie te ondernemen. Rotterdammers werd gevraagd de petitie van Milieudefensie te steunen.