Thuiszorgmedewerkers bezetten trap stadhuis Ridderkerk

25 september 2013

Thuiszorgmedewerkers bezetten trap stadhuis Ridderkerk

De actiegroep Wij zijn de thuiszorg BAR heeft afgelopen maandag even de trap van het stadhuis in Ridderkerk bezet om de raadsleden toe te spreken. Zij wilde duidelijk maken wat de plannen van de wethouder betekenen voor de huishoudelijk verzorgenden en de cliënten; massaontslag en verslechtering van de zorg.

Er is al een tijd onrust onder de huishoudelijke zorg in de BAR gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Aafje wilde preventief 300 werknemers in vaste dienst en 200 werknemers in tijdelijke dienst ontslaan. Dit omdat ze niet zeker zijn van verlenging van het contract met de BAR-gemeenten. De gemeenten willen flink bezuinigen op de thuiszorg onder andere door te gaan werken met een soort alfahulpen. Dat betekent rechteloosheid voor de huishoudelijk verzorgenden en minder zekerheid en kwaliteit voor de cliënten.

De actiegroep wilde hier graag over inspreken in de raad maar kreeg geen toestemming. Daarom hebben de dames hun toespraak op de trap van het stadhuis gehouden. Al eerder hadden ze hun inbreng aan de raadsleden gestuurd. De raadsleden hebben geluisterd maar er weinig mee gedaan. Alleen de PvdA en de plaatselijke lijst Koppes stemden voor behoud van goede arbeidsvoorwaarden voor het personeel. De inzet van goede professionals bepaalt immers de kwaliteit van de zorg.

Dat betekent dat de wethouder zijn plannen met alfahulp waarschijnlijk zal doorzetten. Hij noemt het omega-hulp maar het gaat nog steeds om een soort alfaconstructie waarbij werknemers niet gewoon in dienst kunnen. Er volgt nog een overleg met Aafje of zij niet de zorg kunnen bieden in de BAR-gemeenten. Maar gezien het lage tarief zal dat waarschijnlijk op niets uitlopen en volgt er alsnog massa-ontslag. De actiegroep zal dan snel een actievergadering uitroepen. De actiegroep wij zijn de thuiszorg BAR wordt ondersteund door de Abvakabo FNV en de SP Rotterdam.

Website van Wij zijn de thuiszorg BAR