SP wil inzage wachtlijsten verzorgings- en verpleeghuizen

12 september 2013

SP wil inzage wachtlijsten verzorgings- en verpleeghuizen

Rotterdamse zorgorganisaties treffen voorbereidingen om het aantal plekken in verzorgingshuizen te gaan verminderen en wellicht zelfs locaties te sluiten. Bewoners zullen dan worden uitgeplaatst. Ofwel, het aantal plekken waar mensen naar toe kunnen als zij verzorgingshuiszorg nodig hebben vermindert. Zeer zorgelijk volgens de SP. De SP-fractie stelt daarom schriftelijke vragen aan het college van B&W hierover.

JosineDe vergrijzing neemt langzaam maar zeker toe: tussen 2016 en 2040 komen er 1,5 miljoen 65-plussers bij en in 2040 zal het aantal ouderen zijn opgelopen tot 4,6 miljoen, ten opzichte van de 2,6 miljoen nu. Pas na 2040 zet er een daling in. Aldus de nieuwe bevolkingsprognose voor de lange termijn van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vanaf 2015 is er ook nog eens in de gemeente aanzienlijk minder geld voor dagopvang, begeleiding en thuiszorg voor de Rotterdamse ouderen.

De SP wil een overzicht van het aantal indicaties per ZZP in Rotterdam in de jaren 2010 tot en met 2013 en hoeveel plekken er in verzorgingstehuizen nodig zullen zijn op basis van de huidige indicaties. Is er plek genoeg, ook in de verpleeghuizen? Met andere woorden hoe groot zijn de wachtlijsten voor een plek in een verzorgingshuis of een verpleeghuis? SP-raadslid Josine Strörmann: ''Door het afnemen van de plekken in verzorgingshuizen zal de behoefte aan thuiszorg, begeleiding en dagbesteding toenemen. Ik vraag me af hoe ze deze toegenomen vraag met een verlaagd budget gaan opvangen.''