Er gaat nog heel wat fout in de thuizorg

4 september 2013

Er gaat nog heel wat fout in de thuizorg

Vanochtend werd in de commissie zorg en welzijn de 1e evaluatie van de veranderingen in de thuiszorg, sinds 22 april besproken. Het college geeft eerlijk toe dat er heel wat fout is gegaan. Bijvoorbeeld dat er grote verschillen zijn in hoe de diverse zorgaanbieders het aangepakt hebben. In de ene deelgemeente mocht je gewoon je uren behouden, en in de andere ging de zorgaanbieder meteen uren afpakken, zonder een echte herindicatie van de gemeente.

JosineDe voornaamste klacht van klanten en zorgwerknemers is de teruggang in uren zorg. Dat is echt het grootste probleem. Het belangrijkste punt van de SP zal dus nog steeds blijven dat er weer meer uren zorg gegeven gaan worden. De wethouder prees nog wel de onvermoeibare inzet van de actiegroep WijzijndethuiszorgRotterdam. Dankzij de actiegroep weten alle politieke partijen wat er mis gaat in de thuiszorg, zowel voor klanten als thuiszorgmedewerkers.

Met de eigen bijdrage gaat ook nogal al wat mis. Mensen krijgen minder uren en moeten toch even veel eigen bijdrage betalen. De wethouder heeft beloofd dit anders aan te gaan pakken en komt binnenkort met een voorstel.

De SP kwam met de vraag of we nu, door zoveel minder uren zorg, al voldoen aan de door het rijk aangekondigde 40% bezuinigingen op de huishoudelijke verzorging. Dat wist de wethouder niet zo te zeggen maar binnenkort krijgen we de cijfers. SP-raadslid Josine Strörmann: "Als het zo is dat we nu al evenveel bezuinigen als Rutte wil, dan gaan we nu meteen stoppen met het korten van uren thuiszorg!"

Riene spreekt in namens WijzijndeThuizorg

De klachten van de Rotterdammers die thuiszorg krijgen stonden in de vergadering centraal. Veel mensen, en dan vooral ouderen, zijn maar moeilijk te bewegen tot het indienen van een klacht. Juist daarom is het zo opvallend dat er zowel bij de vakbond, Wijzijndethuiszorg, de gemeente zelf en niet te vergeten de Ombudsman zoveel klachten zijn gekomen! Josine Strörmann probeert al vanaf de start van de WMO in 2007 te regelen dat er een echt onafhankelijke klachtenmogelijkheid komt. Ook vandaag kwam ze met dit voorstel. De wethouder reageerde redelijk enthousiast dus tijdens de raadsvergadering van 3 oktober komt de SP met een motie om dit voor eens en altijd goed te regelen.

Ook zal de SP in die vergadering voorstellen om bij volgende eventuele aanbestedingen de overgang van het personeel met alle arbeidsvoorwaarden echt goed te regelen. Hoewel het natuurlijk beter is om niet meer zo'n grote aanbesteding te doen.