h

SP wil een 'Mijn Loket' app

25 juli 2013

SP wil een 'Mijn Loket' app

Gisteren werd het het rapport 'Rotterdammers over de gemeentelijke dienstverlening' gepresenteerd. Uit het rapport blijkt dat meer dan de helft van de Rotterdammers ontevreden zijn over de inhoudelijke afhandeling van de klachten over de gemeente. Tevens geeft ruim een meerderheid van de Rotterdammers aan dat ze graag via hun smartphone of tablet gemeentelijke zaken zouden willen regelen. De SP heeft het college gevraagd om de mogelijkheid te onderzoeken voor een 'Mijn Loket' app waarmee Rotterdammers hun gemeentelijke zaken snel en makkelijk kunnen regelen.

Leo de KleijnUit het rapport blijkt dat ondanks een afname van klachten, de klachten wel minder snel worden opgepakt. Minder dan de helft van de klachten worden binnen acht weken afgehandeld. Ruim een meerderheid van de Rotterdammers geeft aan dat ze geen klacht indienen omdat het volgens hen toch geen zin heeft. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Het is echt meer dan onwenselijk dat Rotterdammers geen klacht indienen omdat ze denken dat er niets mee gedaan wordt. Dit moet echt veranderen, en de afhandeling van de klachten moet echt sneller en beter. Elke klacht dient serieus genomen te worden en correct te worden afgehandeld.”

Ook geeft meer dan de helft van de Rotterdammers aan gebruik te maken van mobiel internet op een smartphone of tablet en zou via hun mobiele apparaat gemeentelijke zaken willen regelen. Vooral het opzoeken van gemeentelijke informatie of het maken van een afspraak wordt veel genoemd. De Kleijn: “Ik wil graag de mogelijkheid onderzoeken om als extra service een app te ontwikkelen waarin Rotterdammers op een snelle en makkelijke manier hun gemeentelijke zaken kunnen regelen en afspraken kunnen maken. Hiermee zou de de service van de gemeente naar de Rotterdammers kunnen verbeteren.”

U bent hier