SP: Politiek moet transparant zijn, tijd voor raadsenquête

2 juli 2013

SP: Politiek moet transparant zijn, tijd voor raadsenquête

Afgelopen vrijdag presenteerde integriteitbureau Bing de uitkomsten van het onderzoek naar de politiek intimidatie en belangenverstrengeling in de deelgemeente Feijenoord. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn sprak hier gisteren over in het televisieprogramma 'Knevel en Van den Brink' en riep de raad op tot een gemeenteraadsenquête om de onderste steen boven te krijgen.

Leo de KleijnAl jaren gaan er verhalen en geruchten rond over machtsbederf en vriendjespolitiek binnen de deelgemeente Feijenoord. Integriteitbureau Bing kreeg, mede naar aanleiding van de ophef over een moskee-internaat aan de Polderstraat, de opdracht om onderzoek te doen naar de politieke cultuur in de deelgemeente. De uitkomsten van het rapport liegen er niet om. De Kleijn: “Uit het onderzoek blijkt dat er -met name bij de PvdA bestuurders en (deel)raadsleden- een cultuur heerst waarin politici elkaar baantjes toespelen. Dit zijn niet alleen deelraadsleden maar in één geval ook een gemeenteraadslid. Er moet echt een cultuuromslag komen. De politiek moet transparant en voor iedereen gelijk zijn.” De bestuurders van de deelgemeente maakten zich volgens het rapport schuldig aan 'cliëntelisme en machtsbederf'. Inmiddels heeft het dagelijks bestuur van Feijenoord haar ontslag ingediend.

Het BING rapport constateert dat deelgemeentebestuurders op de hoogte waren van onveilige situaties in een moskee-internaat, maar niet ingrepen. De Kleijn: “Meerdere malen hebben we hierover in de gemeenteraad discussies gevoerd. Steeds werd er ontkend dat er ook maar iets aan de hand was. De situatie is door een klokkenluider, ambtenaar van de gemeente, op de kaart gezet. Deze man is uiteindelijk zelfs op staande voet ontslagen. Dit is een zeer kwalijke zaak en ik vind dat de naam van deze klokkenluider gezuiverd moet worden. Deze man verdient een medaille, eerherstel, en geen ontslag.”

Wat verder ook duidelijk wordt in het rapport is dat nog steeds niet de onderste steen boven is. Het rapport betreft maar een beperkt aantal dossiers. De SP is van mening dat deze zaak echt tot op de bodem uitgezocht dient te worden. Aan het einde van het verhaal mag er geen enkele twijfel meer zijn dat nu alles op tafel is gekomen. De SP wil daarom donderdag een spoeddebat houden en zal dan een voorstel indienen voor het houden van een gemeenteraadsenquête. De Kleijn: Er moet een veranderingsproces op gang komen zodat dit soort situaties niet langer meer kunnen voorkomen.

De SP zal de aanvraag voor het spoeddebat en het voorstel voor een gemeenteraadsenquête samen met Leefbaar Rotterdam indienen.

Bekijk hier de uitzending van Knevel en Van den Brink met Leo de Kleijn terug:

Lees hier het volledige rapport van BING