SP wil uitspraak van raad over optreden in media van wethouder

13 juni 2013

SP wil uitspraak van raad over optreden in media van wethouder

Vandaag sprak de gemeenteraad van Rotterdam over de vermeende diefstal van examens op de Ibn Ghaldounschool. De SP riep wethouder Hugo de Jonge op te stoppen met oproepen in de media tot sluiting van de school. Het onderzoek is nog in volle gang en het is daarom niet duidelijk of de school verwijtbaar heeft gehandeld.Toch kiest deze wethouder ervoor om de school bij voorbaat al te veroordelen. SP-raadslid Josine Strörmann: Josine “De wethouder had niets hoeven te delen in de media. Nu heeft de wethouder voor zijn beurt gesproken. De SP zal daarom volgende week tijdens de raadsvergadering om een raadsuitspraak vragen over zijn optreden in de media en het standpunt dat hij daarmee namens het college heeft ingenomen.”

Tijdens het debat vroeg de SP meerdere malen aan de wethouder zijn woorden terug te nemen en toe te geven dat hij het onderzoek had moeten afwachten alvorens tot dit soort uitspraken over te gaan. Strörmann: “Tot vijf keer toe heb ik de wethouder dezelfde vraag gesteld en kreeg ik bijval van een meerderheid van de raadsleden. Toch bleef de wethouder voet bij stuk houden en bleef hij om de hete brij heen draaien. De SP vindt dat de wethouder buiten zijn boekje is gegaan door uitspraken te doen waar zowel de wethouder als de gemeenteraad helemaal niet over gaan. Daar willen wij volgende week een raadsuitspraak voor vragen. Gezien de opstelling van de partijen vandaag in het debat, ga ik ervan uit dat de wethouder volgende week alsnog op zijn woorden terug komt”.