Overal is Taksim, overal verzet

30 juni 2013

Overal is Taksim, overal verzet

Het gewelddadig optreden van de regering Erdogan tegen de vreedzame betogers op het Taksimplein in Istanbul en elders in Turkije moet stoppen. Turkse organisaties in Nederland, verenigd in het Platform Verenigde Democratische Krachten hield op 29 juni een solidariteitsmanifestatie op het Schouwburgplein in Rotterdam. Zij werden in hun protest gesteund door de vakcentrale FNV, Amnesty, Greenpeace, Abvakabo, SP en zo’n 300 tot 500 demonstranten.

Dilber Seckin van het Platform Verenigde Democratische Krachten
Dilber Seckin van het Platform Verenigde Democratische Krachten.

De organisatoren en de sprekers, onder wie SP-Kamerlid Harry van Bommel, voorzitter van Amnesty International Eduard Nazarski en FNV-voorzitter Ton Heerts veroordelen het gewelddadige optreden van de Turkse politie en:
• Roepen de Turkse autoriteiten op onmiddellijk een einde te maken aan het politiegeweld en het recht op vreedzame demonstratie en de vrijheid van meningsuiting te waarborgen.
• Roepen de Turkse autoriteiten op om openheid van zaken geven over de aantallen gewonden en gearresteerden. De Turkse overheid moet tevens een onafhankelijk, onpartijdig onderzoek instellen naar geweldsmisbruik door de politie en ervoor zorgen dat de verantwoordelijken worden vervolgd.
• Verzoeken vrijlating van de arrestanten die deelnamen aan vreedzame protesten en die vreedzame protesten hebben ondersteund zoals artsen, juristen, journalisten, vakbondsmensen, kunstenaars, politici en anderen.
• Roepen op vakbondsrechten te respecteren, de toegang tot zorg te garanderen en het gebruik van sociale media niet te dwarsbomen.

Ook werd stilgestaan bij andere landen in de wereld waar burgers opkomen voor hun rechten. “Overal is Taksim, overal verzet”, klonk het over het plein in het Nederlands en het Turks. “In Turkije, Brazilië, Egypte. We geven niet op!”

Bekijk een foto impressie van de manifestatie:

Groeten aan Brazilië
Hun strijd onze strijd: Groeten aan Brazilië.

SP-Kamerlid Harry van Bommel
Harry van Bommel: "Ongelooflijk dat er nog steeds Europees geld naar Turkije gaat voor transitie, terwijl we juist achteruitgang zien."

Dansen voor Taksim
Dansen op de klanken van muziekensemble Grup Rengi Isyan.

FNV Voorzitter Ton Heerts
FNV-voorzitter Ton Heerts: "Erdogan moet weten dat internationale vakbonden solidair zijn met de demonstranten."

Greenpeace steunt demonstranten op Taksim
Greenpeace steunt demonstranten op Taksim.

Dichter voor Vrede Tuncay CinibulakTuncay Cinibulak, dichter voor vrede.

Lot van Baaren en Fatma Lot van Baaren en Fatma Kiymazaslan (Abvakabo): "Hier word je lid van een vakbond omdat je baan op het spel staat. In Turkije zét je je baan juist op het spel door vakbondslidmaatschap."
Voorzitter HAK-DER
Fethi Killi voorzitter van HAK-DER