h

Metropoolregio: Extra bestuurslaag ondemocratisch

19 juni 2013

Metropoolregio: Extra bestuurslaag ondemocratisch

Morgen staat de Metropoolregio op de agenda van de Rotterdamse gemeenteraad. De SP is zeer kritisch beslissen over het optuigen van een nieuwe bestuurslaag tussen de provincie en de gemeenten. Dit plan komt neer op overdracht van bevoegdheden van door de kiezers gekozen gemeenteraad naar een door niemand gekozen bestuur voor een ’superstad Rotterhaag’. Dat bestuur zou zich niet alleen moeten bezighouden met grensoverschrijdend openbaar vervoer, maar ook met zo veel mogelijk andere zaken.

Leo de KleijnSP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: ''De grote meerderheid van de mensen zit niet te wachten op meer macht voor de burgemeesters en minder invloed van de kiezers. Deze ondemocratische en niet-transparante extra bestuurslaag komt vooral voort uit de grootheidswaanzin van enkele burgemeesters.'' De SP vindt dat samenwerking tussen gemeenten nuttig kan zijn voor het oplossen van grensoverschrijdende problemen. Zo’n samenwerking dient echter democratisch te worden gewaarborgd via de betrokken gemeenteraden. De metropoolregio biedt deze waarborg niet.

Ook vindt de SP het belangrijk dat er vooral op het openbaar vervoer in Zuid-Holland wordt samengewerkt. De SP pleit daarom voor een vervoersautoriteit, waarbinnen door gemeenten wordt samengewerkt, beleidwordt gemaakt, en uitgevoerd. Infrastructuur is immers bijna altijd grensoverschrijdend. Dit zou kunnen via een onafhankelijke vervoersautoriteit voor de afzonderlijke agglomeraties van Den Haag en Rotterdam, of voor de provincie Zuid-Holland of zelfs voor de Randstad als geheel. Een aparte constructie voor ‘Rotterhaag’ is daarvoor niet nodig. De enorm ingewikkelde constructie van een metropoolregio, waarbij een Algemeen Bestuur gevormd wordt van 24 leden (één lid per gemeente) betekent dat er nauwelijks of geen democratische invloed op kan worden uitgeoefend door de afzonderlijke gemeenteraden. Dit voorstel is dan ook democratisch volstrekt onvoldoende.

Daarnaast is er voor gemeenten die eenmaal getekend hebben bij het kruisje geen enkele weg terug meer. Gemeenten kunnen de metropoolregio dan enkel nog verlaten als de minister, ergens na 2015, besluit niets in het plan te zien. Ook financieel is de metropoolregio slecht of in het geheel niet onderbouwd. Geen enkele gemeenteraad kan de kosten voor dit megalomane project overzien en toch wordt zij gevraagd in te stemmen met het voornemen te komen tot een metropoolregio. Dit kan, na alle debacles in het verleden (denk aan de Fyra), van geen enkele gemeenteraad gevraagd worden.

Daar komt nog eens bij dat er geen enkele noodzaak tot overhaaste beslissingen is. Pas in 2015 volgt mogelijk een besluit van de minister tot opheffing van de wet waarop de nu nog bestaande gemeenschappelijke regelingen berusten.

U bent hier