h

Meldtelefoon thuiszorg roodgloeiend

25 april 2013

Meldtelefoon thuiszorg roodgloeiend

Bij een meldpunt van de SP Rotterdam en de actiegroep Wijzijndethuiszorg Rotterdam/Abvakabo zijn in drie dagen tijd meer dan 170 klachten binnengekomen, over de overgang naar de nieuwe aanbieders van de thuiszorg.

Op 22 april is de nieuwe aanbesteding huishoudelijke zorg in Rotterdam ingegaan. De actiegroep Wij Zijn De Thuiszorg Rotterdam/Abvakabo en de SP Rotterdam hebben de eerste week een meldpunt opengesteld om te monitoren hoe de overgang verliep. En dat bleek hard nodig, want de klachten stromen binnen. De planning is een puinhoop. Veel thuiszorgmedewerkers maken zich vooral zorgen over hun cliënten. Vooral omdat de nieuwe aanbieders zijn gaan korten op uren zorg. Zomaar, zonder indicatie of huisbezoek. Cliënten zijn in de war en snappen er niets meer van. Ze zijn hierover ook niet ingelicht. De thuiszorgwerkers mogen de boodschap brengen.

De Meldingen blijven binnenstromen.De meldingen blijven binnenstromen.

"Veel werknemer hebben er buikpijn van", zegt Ineke Palm van de SP. "Het is erg dat er totaal geen rekening met hen wordt gehouden in de plannen. Waar de meeste vrouwen zich zelf druk om maken is echter vooral om hun cliënten. Daar draait alles om, om goede zorg. Dat hun cliënten nu weer uren worden afgepakt terwijl dat onverantwoord is. Daar slapen ze niet van".

Er komen inmiddels ook klachten binnen van medewerkers die helemaal kapot zijn. Nu cliënten flink gekort zijn moeten er meer cliënten per dag. In een dag moeten ze drie huishoudens doen, ze voelen zich helemaal gesloopt.

Het verslag van de eerste dagen is geschreven en aan de raadsleden en de wethouder overhandigd. Een greep uit de meldingen:

  • Nu heb ik al drie weken geen thuishulp gekregen.
  • Ik zit op dit moment er emotioneel er doorheen.
  • Ik zie nu dat klanten in uren zijn gekort terwijl in het artikel uit de Havenloods van afgelopen woensdag met wethouder Florijn duidelijk staat dat zolang mensen geen nieuwe beoordeling hebben gehad, ze het oude aantal uren blijven houden. Wat moet ik hier nu mee?
  • Mijn contract is 16,5 uur geworden in plaats van 28 uur.
  • De mensen zitten te huilen.

De SP houdt het meldpunt open, zodat iedereen zijn verhaal gehoord kan worden. Wilt u ook een melding doen? Doe dat via de website: meldpunt thuiszorg of via het telefoonnummer van onze Hulpdienst: (010) 340 06 80.

RTV Rijnmond Veel klanten en medewerkers thuiszorg ontevreden

U bent hier