100.000 ontslagen in de thuiszorg houden we samen tegen!

7 april 2013

100.000 ontslagen in de thuiszorg houden we samen tegen!

Thuiszorgmedewerkers pikken de enorme aanslag van het kabinet-Rutte op hun vak en op de zorg niet. Zaterdag hebben zij massaal actie gevoerd in Den Haag. Met 6000 medewerkers was dit de grootste thuiszorgdemonstratie ooit in Nederland.

Thuiszorg_landelijkeactie
Ook de Rotterdamse thuiszorg op het podium

Duizenden thuiszorgers, waaronder een delegatie uit Rotterdam, kwamen in de ochtend samen op het Malieveld. Hier brachten ze op spectaculaire wijze het getal 100.000 in beeld, als symbool voor het aantal mensen dat hun baan dreigt te verliezen. Daarna liepen zij in een Mars voor de Thuiszorg door de Haagse binnenstad.

Bijzonder
'Het is heel uniek dat thuiszorgmedewerkers in zo'n groot aantal demonstreren. Ze werken vaak alleen, en niet in teamverband. Dus is het heel bijzonder dat ze zich zo massaal hebben georganiseerd. Ik ben er echt trots op dat zij massaal voor hun vak en voor de zorg opkomen', aldus Abvakabo FNV-voorzitter Corrie van Brenk, de eerste kandidaat voor het voorzitterschap van de FNV.

Ruim 137.000 handtekeningen
Op het Lange Voorhout, vlakbij het Binnenhof, overhandigden zij een petitie aan staatssecretaris Martin van Rijn (zorg). Thuiszorgmedewerkers voeren al maanden actie tegen de afbraakplannen van het kabinet. Overal in het land haalden zij steunbetuigingen op. De petitie was ondertekend door ruim 137.000 mensen. 'De steun voor de thuiszorg is massaal en ongekend. Ontzettend veel Nederlanders hebben gezegd dat ze deze afbraak niet pikken. Het wordt tijd dat de politiek ook inziet dat thuiszorg belangrijke zorg is, waar veel ouderen en zieken niet zonder kunnen', aldus Van Brenk.

Toezegging Van Rijn
Het kabinet wil 1,1 miljard euro bezuinigen op de thuiszorg. Dat is 75 procent van het bedrag dat gemeenten nu aan de thuiszorg kunnen besteden. Gisteren bleek uit een onderzoek van de vakbond, dat deze bezuiniging een schijnbezuiniging is en een ondraagbare last betekent voor mantelzorgers. De bezuiniging leidt namelijk tot veel hogere kosten op andere plekken, omdat mensen toch zorg nodig hebben. Clienten die ineens hun thuiszorg missen, komen bijvoorbeeld eerder in een (duurder) verpleeghuis terecht.

In totaal wijst het onderzoek uit dat de bezuiniging van 1,1 miljard euro op de thuiszorg resulteert in een verhoogde vraag naar andere zorg van ruim 860 miljoen euro. De nettobesparing zou dus slechts 240 miljoen euro bedragen. En in dat bedrag is nog niet eens meegerekend dat door het massa-ontslag de kosten van de WW enorm zullen oplopen. Van Rijn heeft zaterdag toegezegd dat hij met thuiszorgmedewerkers verenigd in Abvakabo FNV in gesprek wil over de resultaten van het onderzoek.