Restitutie ‘garagetax’!

20 maart 2013

Restitutie ‘garagetax’!

SP, ChristenUnie-SGP en Leefbaar Rotterdam willen dat mensen die een rioolheffingsaanslag betaald hebben voor een vrijstaande garagebox het volledige bedrag teruggestort krijgen.

In Rotterdam betalen eigenaren van garageboxen tegenwoordig het volle tarief aan rioolheffing ondanks dat garageboxen geen rioolaansluiting hebben. Eigenaren die over 2012 een heffingsaanslag voor hun garagebox ontvingen, moesten daarbij ook met terugwerkende kracht betalen voor 2011 en 2010, bij elkaar maar liefst 550 euro. In 2013 zullen zij voor nog eens 200 euro aangeslagen worden. Vreemd genoeg kreeg niet iedereen de heffingsaanslag.

In november riepen SP, Christenunie-SGP, VVD en Leefbaar Rotterdam het college op om diverse scenario’s uit te werken waaronder volledige vrijstelling van de rioolheffing voor eigenaren van garageboxen. Uit de beantwoording van vragen over de garagetax blijkt dat lang niet iedereen met een vrijstaande garagebox een aanslag heeft gekregen en mensen dus vrij willekeurig worden aangeslagen. Als de gemeenteraad in 2013 kiest voor het compleet afschaffen van de garagetax hebben sommige eigenaren wèl en anderen niet betaald en dat is geen toonbeeld van zorgvuldig bestuur. Wat SP, ChristenUnie-SGP en Leefbaar Rotterdam betreft wordt de garagetax afgeschaft en worden reeds betaalde heffingen gerestitueerd.