Skatepark Westblaak kan terug naar de tekentafel

21 februari 2013

Skatepark Westblaak kan terug naar de tekentafel

De commissie JOCS heeft zich afgelopen woensdag over de plannen van het skatepark Westblaak gebogen. Het stadhuis werd druk bezocht door skaters, BMX-ers en inliners. Deze gebruikers van het skatepark waren niet tevreden met het huidige plan. Met een prachtige presentatie maakte zij duidelijk hoe het wel kan voldoen aan hun wensen. Niet duurder, wel beter.

De skaters verzamelden zich voor het stadhuis om op tijd de openbare commissie vergadering bij te wonen. Maar de beveiliging had andere plannen. Een klein aantal skaters zou de vergadering bij mogen wonen. Dit werd gelukkig verholpen op aandringen van de SP-fractiemedewerkers.

Westblaak2 spreekt inMarco Jongeneel deed de presentatie voor project Westblaak 2. Het plan van de gebruikers. De skaters willen een Westblaak van beton in plaats van roestvrij staal, dit omdat het veel beter is voor deze sport en ook nog eens onderhouds- vriendelijker, goedkoper dus. Hun stijl is 'Street' met lage toestellen in een stadse setting, je kan ook makkelijker van de ene naar de andere kant rijden in deze setting. Westblaak 2 vertegenwoordigt 98% van de gebruikers.

De zogenaamde participatiegroep had een plan, de Skatekade, gemaakt in samenwerking met de gemeente. De groep kwam met een plan voor alle groepen die nu gebruik maken van Westblaak. Ze beschuldigde Westblaak 2 ervan dat het alleen voor skateboarders leuk zou zijn. De skatekade is een renovatie van het huidige Westblaak. De haven zou onderdelen leveren die het park zou kunnen gebruiken. Ze zaten 75.000 euro boven het budget van 300.000. Westblaak 2 bleef daar onder. Het leek erop dat deze groep er voor de gemeente zat en niet voor de gebruikers. Dit team kwam overigens uit Haarlem.

De commissie heeft besloten om de deadline op te heffen en vraagt de twee groepen om elkaar op te zoeken in de plannen. Kortom terug naar de tekentafel.
De SP-fractie en jongerenorganisatie ROOD blijven de ontwikkelingen op de Westblaak op de voet volgen en zullen de skaters steunen waar nodig. Volgens de SP is een goed skatepark op Westblaak heel belangrijk voor de stad. Het hoort echt bij Rotterdam, net als de skaters.