Buurten in het Oude Noorden

7 februari 2013

Buurten in het Oude Noorden

Het Oude Noorden was aan de beurt. Buurten in de Wijken. De SP-fractie bracht vooraf ook nog een bezoek aan het Van Maanenbad. De SP'ers gaan langs verschillende voorzieningen in Rotterdamse buurten. Wat staat er nog overeind, wat blijft en wat gaat er op de schop?

Het Van Maanenbad bestaat al meer dan 75 jaar. Het rijksmonument wordt dit jaar gerestaureerd. Het buitenbad, tijdelijk overdekt met een tent, dient nu als vervanging van het Oostelijk zwembad dat nu wordt gerenoveerd. Het Van Maanenbad draait goed en werkt efficiënt. Ook het Oude Noorden valt onder hun verzorgingsgebied. Manager Jan Pott maakt zich wel zorgen over andere zaken; zeer commerciële zwembadexploitanten die bijvoorbeeld in Prins Alexander een derde en een vierde zwembad willen uitbaten. De exploitanten staan er, volgens hem, om bekend zo'n ruimte zonder enige onderhoud vijftien jaar uit te wonen, flink winst te maken en te vertrekken. Dit terwijl Sportfondsen en gemeente meer samenwerking van zwembaden willen. De SP zal hier alert op zijn.

Op naar de Meidoornstraat, om een bezoek te brengen aan Kinderparadijs De Meidoorn. Ze richten zich op jongeren van 4 tot 12 jaar. Ook zij kenden bezuinigingen maar zijn hier creatief mee om gesprongen. Pedagogen en kunstenaars werken samen met vrijwilligers uit de buurt en veel stagiaires. Hier geen toezichthouders maar spelmakers. De Meidoorn ontvangt structurele subsidie van de deelgemeente en 'verkoopt' programma's aan scholen.

SP luncht met mensen van De Meidoorn De SP-fractie luncht met de medewerkers van De Meidoorn

De Meidoorn heeft een registratiesysteem en een goed contact met de ouders. Zij richten zich specifiek op het Oude Noorden en werken met zoveel mogelijk organisaties en scholen samen. Het project Noord Got Talent is een groot succes, er zijn meer aanmeldingen dan dat er capaciteit is.

SP bij de Meidoorn, speelterreinHet speelterrein met een gedemonteerde windmolen als speeltoestel

Hierna bracht de fractie een bezoek aan Wijkgebouw Het Klooster aan de Ruivenstraat. Een verzamelgebouw waar het opbouwwerk (Sonor) huisvest. Maar ook een concertzaal, een bioscoopavond, vergaderzalen, oefenruimtes een een expositieruimte. Creatieve zzp'ers kunnen er aan de slag. De SP'ers spraken eerst met opbouwwerker Abderrahum Haddou, die blij is dat het welzijnswerk in Noord niet wordt aanbesteed, maar is wel een voorstander van welzijnswerk ''nieuwe stijl''. De opbouwwerker ziet zichzelf meer als tussenpersoon en niet als een directe belangenbehartiger van de bewoners.

Met Hans de Haan en SP in Het Klooster Beheerder en programmeur Hans de Haan leidt de SP-fractie rond in het compleet gerenoveerde Klooster

Hans de Haan, tevens lid van bewonersvereniging Top van Noord, weet met weinig veel voor elkaar te krijgen. Als bedrijfsleider van Het Klooster probeert hij met een zakelijk oog, bewoners te betrekken en kunstenaars en creatievelingen uit de buurt een belangrijke rol te laten spelen in Het Klooster.

Ed de Meijer bij opbouwwerk in Het Klooster Opbouwwerker Abderrahim em Ed de Meijer, een oude bekende van de SP

Tenslotte gingen de SP'ers nog buurten bij activeringscentrum Het Nieuwe Spoor van de Pameijer. Ook dit pand is pas gerenoveerd. Ze willen een huiselijke sfeer creëren. Buurtbewoners met een 'indicatie' wonen hier of wordt een dagbesteding aangeboden. Andere bewoners kunnen hier ook gewoon binnenlopen en mee-eten voor 4 euro. Zowel bewoners als 'cliënten' helpen in de keuken. De Pameijer heeft ook te kampen met bezuinigingen. Zo gaat de regering 150 miljoen minder uittrekken voor vervoer van cliënten naar werk en dagbesteding. En dan hebben we het nog niet over het AWBZ gehad.