Veel steun in Alexander voor acties thuiszorg

28 januari 2013

Veel steun in Alexander voor acties thuiszorg

Kou en sneeuw konden afgelopen zaterdag actievoerders er niet van weerhouden actie te voeren voor de thuiszorg. Een flinke ploeg van SP´ers en huishoudelijk verzorgenden verzamelden bij het winkelcentrum Alexanderpolder handtekeningen voor de landelijke Abvakabo thuiszorgactie.

Ook deelden ze flyers uit over het meldpunt thuiszorg dat SP Rotterdam gestart is. Veel bezoekers van het winkelcentrum hadden te maken met de thuiszorg en wilden graag tekenen. Ook mensen van buiten Rotterdam herkenden zich in de actie en deden mee. De kabinetsplannen voor de thuiszorg treffen namelijk alle steden.

In Alexanderpolder wonen heel veel ouderen, ook veel ouderen die gebruik maken van de thuiszorg. In Alexander wonen dus ook veel mensen die in de thuiszorg werken. Op dinsdag 29 januari voeren cliënten van de thuiszorg actie. Ouderen, vooral uit Alexanderpolder, gaan met een bus naar de wethouder om hem te vertellen hoe ze er over denken.Ze willen hun uren en hun hulp houden. Veel ouderen hebben hierover al het woorden gevoerd op radio of TV zoals bij Omroep Max. Deze rapportage maakt duidelijk welke landelijke bezuinigingen eraan komen.

Kom naar het grote thuiszorgdebat op 4 februari!

Op 4 februari organiseert Abvakabo FNV het Grote Thuiszorg Debat met de zorgwoordvoerders van alle Tweede Kamer fracties. De vakbond wil de Tweede Kamerleden duidelijk maken dat de bezuinigingen op de thuiszorg rampzalig zullen uitpakken. Het gaat om een bezuiniging van 1,1 miljard op thuiszorg betaald uit het gemeentelijk budget (de WMO) en nog eens 2,6 miljard op zorg uit het landelijk budget (de AWBZ). Dit zal tot gevolg hebben dat tienduizenden medewerkers hun baan gaan verliezen. Daarnaast de thuiszorg geheel onder verantwoording van de gemeenten gaan vallen. Dit betekent dat marktwerking en concurrentie intrede gaan doen wat zal leiden tot veel onzekerheid en loondump in de sector. Dit mag niet gebeuren!

Het Grote Thuiszorg Debat is op maandag 4 februari in Nieuwegein om 16.00 uur. Vanuit Rotterdam gaan er bussen. Wees solidair met de thuiszorg en ga mee.
Dit gaat ons allemaal aan. Opgeven via de website van 'Strijd voor thuiszorg'.