SP Rotterdam vol optimisme 2013 in!

14 januari 2013

SP Rotterdam vol optimisme 2013 in!

De SP afdeling Rotterdam heeft afgelopen zondag een toost uitgebracht op een strijdbaar en sociaal 2013. Het nieuwe afdelingspand blijkt niet alleen geschikt voor vergaderingen en actiebijeenkomsten maar functioneert ook prima als café!

Raadsleden Leo de Kleijn en Josine Strörmann verwelkomden de gasten – waaronder ook de burgemeester! – met een glaasje bubbels. De muziek werd verzorgd door de Rotterdamse band Diona Fox and her ragdolls. De krachtvrouwen uit het Oude Westen hadden weer heerlijke hapjes gebakken.

Leo de Kleijn sprak in zijn Nieuwjaarsspeech over optimisme en het 'eerlijke verhaal'. Helaas is het eerlijke verhaal voor Rotterdam op dit moment geen optimistisch verhaal. De Kleijn: “Elke maand zijn meer mensen aangewezen op de voedselbank of schuldhulpverlening. Voorzieningen die in tientallen jaren opgebouwd zijn zoals buurthuizen, speeltuinen of thuiszorg verdwijnen of staan zwaar onder druk”.

De manier waarop in Rotterdam en in Nederland bezuinigd wordt is een politieke keuze en geen noodzaak: “Een klein beetje extra vermogensbelasting en lasten voor de rijken en je hebt zo tientallen miljarden euro's binnen en het is niet meer nodig om de sociale zekerheid en openbare voorzieningen af te breken. Dat is het eerlijke verhaal”.

De politieke partijen die nu in Rotterdam in het college zitten – en dat is ook de PvdA van burgemeester Aboutaleb – zijn grotendeels verantwoordelijk voor het huidige afbraakbeleid. Zij hebben ingestemd met het sluiten van de bibliotheken, met het korten op welzijnswerk, met de loondumping in de thuiszorg. Leo de Kleijn riep de burgemeester dan ook op om voortaan dit eerlijke verhaal te vertellen en Rotterdammers geen vals optimisme voor te spiegelen.

Maar De Kleijn ziet ook échte redenen tot optimisme. Hierbij deed hij een beroep op de Sloveens filosoof Slavoj Žižek die benadrukt dat de huidige ‘apocalyptische tijden’ ook tijden van revolutie zijn. De Kleijn: “Het eerlijke verhaal is dat er een uitweg is. De ellende komt van boven en de oplossing van beneden. De sociale revolutie is al begonnen, kijk maar naar de acties van de schoonmakers, van de thuiszorg”.

De SP Rotterdam put hoop uit het vooruitzicht van een sociale revolutie en zal daar de komende jaren voor blijven strijden. De Kleijn: “Met ons eerlijke verhaal gaan wij in 2014 bij de raadsverkiezingen een mooie overwinning boeken!”.