Buurten in Middelland en Nieuwe Westen

24 januari 2013

Buurten in Middelland en Nieuwe Westen

Rotterdam heeft het zwaar te verduren. De bezuinigingen van zowel het rijk als de gemeente hakken erin. Wat is er over van de voorzieningen in de buurten en wat blijft nog overeind? Daar wil de SP-fractie achter komen door te gaan buurten in de wijken. De vorige keer was de SP-fractie in Crooswijk op bezoek bij onder meer de speeltuin en buurthuis De Branding. Deze week gingen de SP-raadsleden buurten in Middelland en het Nieuwe Westen.

De fractie ging in gesprek met de opbouwwerkers van Middelland en Nieuwe Westen van Delphi in de Joost van Geelstraat. Alle buurthuizen zijn per 1 januari gesloten. Per 1 juli stopt Delphi er ook mee. Ook hier wordt het welzijnswerk aanbesteed, inclusief de vraagwijzer. Inmiddels is de helft van hun collega's ontslagen in Delfshaven. Zelf kunnen ze niet meedingen omdat er al zoveel bezuinigd is (30%). Delphi kon geen fatsoenlijke offerte opmaken hierdoor. Veel ervaring, kennis (netwerk) zal verloren gaan als Delphi stopt. Aanbestedingen gaan altijd gepaard met bezuinigingen en meestal zonder inhoudelijke redenen, aldus SP-raadslid Josine Strörmann.

Delphi Middelland en Nieuwe Westen
De opbouwwerkers van Delphi, Andre en Hutch, van respectievelijk Nieuwe Westen en Middelland

De opbouwwerkers zouden ook graag af willen van de opgelegde vage thema's van bovenaf (lees: politiek); leefbaarheid en sociale cohesie. Liever werken zij met concrete thema's zoals 'jongeren en schulden' bijvoorbeeld. Werken aan echte problemen in plaats van buurtbarbecues en bloembakken.

Hierna fietsten de SP'ers naar speeltuin Binnenste Buiten in het Nieuwe Westen. Ze ontvangen een kleine subsidie van de deelgemeente. En met hun vijf bezielde vrijwilligers redden ze het wel. Ze zijn zeven dagen per week open en gratis toegankelijk. Maar bij hen hangt nu ook de 'kostendekkende' huur boven het hoofd. Ze zouden 53.000 euro per jaar moeten betalen volgens de dienst Stadsontwikkeling, driemaal hun subsidie. Voorheen betaalde ze een paar honderd euro. Zelfbeheer (ze doen al alles zelf) zou beter zijn. Maar Buurt en Speeltuinwerk (BSW)blijft belangrijk wat betreft vrijwilligersbegeleiding, subsidie aanvragen en controle van veiligheid. BSW zou ook op de schop moeten en daarvoor in de plaats een landelijke speeltuinwerkkoepel. Dat ziet echt niemand zitten.

Speeltuin Binnenste Buiten
Bestuur, vrijwilligers van speeltuin Binnenste Buiten met SP-fractie

Daarna bezocht de SP-fractie Post West. Hier werkt nu de sociaal-cultureel werker van Buurthuis De Vlieger (inmiddels gesloten). Wijkgebouw Post West wordt druk bezocht door bewoners. Mensen kunnen hier voor een bakkie terecht, ook zijn er activiteiten maar zelforganisaties komen in de knel. Het participatiecentrum van Delfshaven is hier ook gevestigd. Zij zetten mensen aan het werk (Full Engagement) 'vrijwillig' met behoud van uitkering. Hier werd de SP-fractie ook uitgenodigd voor een debat 'Er mot gewerkt worden' met wethouder Florijn. Om tegengas te geven. Wat de mensen in Post West betreft mag er wel wat meer actie in de tent en de stad komen. Tegen de bezuinigingen in het welzijnswerk bijvoorbeeld.

Post West
Muurschildering op Post West aan het Tidemanplein

Tenslotte werd er nog een bezoekje gebracht bij Thuis in West aan de Claes de Vrieselaan. Een organisatie met een cristelijke grondslag, die zich inzet voor de buurt en basisschool de Eloutschool in het bijzonder. De Eloutschhol in Middelland is geen brede school.Thuis in West probeert dat gemis aan te vullen. De vrijwilligers die er werken zijn veelal HBO-studenten. Verder fungeren ze als buurthuis en onderhouden ze goede contacten met de ouders van de kinderen met huisbezoeken en activiteiten. Thuis in West haalt zijn financiering uit een verkocht kerkgebouw en doet zelf veel aan fondsenwerving. Slechts vijf procent van hun activiteiten hebben met geloof te maken en dat kondigen ze van te voren aan. Wat wel een probleem is, waar waarschijnlijk meer non-profit clubs mee te maken hebben, is parkeren. Ze hebben geen woonhuis, dus kunnen vrijwilligers geen bezoekerspas krijgen. De SP-fractie gaat uitzoeken hoe ze hier iets aan kunnen doen, ook voor andere vrijwilligersorganisaties.

Speeltuin Het Westen
Speeltuin Het Westen in Spangen tegen de avond

Omdat de SP'ers toch in de buurt waren, bezochten ze speeltuin Het Westen in Spangen. Ook hen staan het water, of sneeuw, tot aan de lippen. In de toekomst zitten zij zonder id'ers, ze zijn bezig met het opzetten van een zwartboek over het mobiliteitscentrum. En dan is er ook nog een belachelijke hoge kostendekkende huur, als dat doorgaat zou het 135.000 euro bedragen. Dat zou het einde betekenen. En dat na 76 jaar. Dat zal niet gebeuren wat de SP betreft. De SP-fractie heeft zich altijd al ingezet voor de speeltuinen en gaat binnenkort met velen van hen rond de tafel om flinke acties op te zetten.