Kees Korbijn - schrijver van liedjes tegen onrecht - overleden

10 oktober 2012

Kees Korbijn - schrijver van liedjes tegen onrecht - overleden

Kees Korbijn, onze Rotterdamse volkszanger, is dinsdagmorgen overleden. Kees heeft heel wat van onze acties opgefleurd met zelfgemaakte liedjes. Kees is 86 jaar geworden.

Emile roemer en Kees KorbijnEmile roemer en Kees Korbijn

Kees ging al jong de straat op met zijn gitaar en werd muzikant. Hij heeft gezongen in cafés in Katendrecht en op de Kruiskade, waar hij optrad met zijn Asoosjale Orkest. Hij heeft gewerkt voor de VARA en de AVRO. Het meest bekend was hij in Rotterdam met zijn wekelijkse bijdrage 'Blik op de weg' van Archief Rijnmond.

Het landelijke ouderenplatform van de SP heeft in Kees een goede bondgenoot gehad, met zijn gitaar was hij bij veel acties. Hij zong over bijvoorbeeld de 'mantelzorg' of 'je hoort er niet meer bij'. Je kon altijd een beroep op Kees doen of het nou ging om behoud van een buslijn in Charlois, dreigende sloop van Vreewijk of acties in de thuiszorg. Kees kwam met zijn gitaar en had weer een liedje met een toepasselijke tekst klaar. Een tekst waarvan hij hoopte dat het mensen tot nadenken bracht, dat ze boos werden en misschien toch maar de straat op zouden gaan om te protesteren.

Zijn laatste optreden voor de SP was op een bijeenkomst met Emile Roemer in Lantaren Venster afgelopen jaar. Graag had Kees nog opgetreden met de acties van de thuiszorgwerkers afgelopen maanden, maar het ging niet meer. Hij leefde wel mee met de acties, net als met de laatste verkiezingscampagne. Kees voelde zich thuis bij de SP: ' Als je uit een rood nest komt, dan verdraag je onrechtvaardigheid niet – ook al word je honderd.' , aldus Kees in een krant van het Ouderenplatform. Honderd is Kees helaas niet geworden, hij is wel blijven vechten tegen onrechtvaardigheid, tot zijn laatste ademtocht. Dank je Kees, je hebt velen van ons zeker tot nadenken gezet. We zullen het in de acties zonder je moeten doen, gelukkig hebben we je liedjes nog.