Weer een ondernemer die gaat voor de SP

11 september 2012

Weer een ondernemer die gaat voor de SP

Het gebeurt niet vaak dat mensen met een eigen zaak hun etalage uitbundig behangen met de verkiezingsposters van een politieke partij.

Coffeeshop 123
Zoals deze coffeeshop in Feijenoord. Vanwaar deze belangstelling voor de SP? En is dit wel goede reclame voor de partij? Veel keurige, oppassende burgers moeten immers weinig hebben van coffeeshops, en willen er vooral geen in de buurt van scholen.

'De verkoop en teelt van softdrugs voor de Nederlandse markt wordt gelegaliseerd en gereguleerd, om overlast en criminaliteit tegen te gaan. Daarmee kan ook de controle op de kwaliteit en de voorlichting worden verbeterd.'

Dat zegt het SP-verkiezingsprogramma. Met deze maatregel zou ook enorm bespaard worden op de opsporing van illegale wietplantages. Aan de opsporing daarvan geeft de politie nu vele tientallen miljoenen uit.
Ook zou de SP zo een eind maken aan het gedoogbeleid, want nu wordt er van alles gedoogd dat wettelijk nog steeds niet mag. En er wordt al zoveel gedoogd, zoals het gedrag van bankiers die de economie in de vernieling helpen en jaarlijks hun bonussen blijven incasseren.
De productie en het gebruik van harddrugs, voor zover niet op medisch recept, blijven bij de SP gewoon strafbaar.

'Stem de wietpas weg!'

Veel coffeeshops steunen de SP met name in de strijd tegen de zogenaamde 'wietpas'. Deze pas gaat zorgen voor meer overlast en handel op straat, want mensen zijn gesteld op hun privacy en willen zich vaak helemaal niet laten registreren. In Zuid-Nederland is al duidelijk dat de handel zich naar de straat verplaatst, omdat buitenlandse wiettoeristen geen wietpas kunnen krijgen. Dealers zien hun kans: zelf wiet inslaan en op straat duurder verkopen.

Hoe makkelijk het ook te begrijpen is dat dit niet gaat werken, het kabinet gaat stug door op de ingeslagen weg. Zelfs als dit grotere criminaliteit oplevert. De ideologische afkeer tegen het roken van een jointje - en honderdduizenden Nederlanders doen dat, op zijn tijd - weegt voor hen blijkbaar zwaarder dan praktisch beleid dat werkt.

Ondernemer: 'Eigenlijk houdt alleen de SP zich met kleine bedrijven bezig'