'Ik zie geen enkele rangeerder die met 60 jaar nog werkt. Duidelijk?'

8 september 2012

'Ik zie geen enkele rangeerder die met 60 jaar nog werkt. Duidelijk?'

'Die Sadet Karabulut is niet van mijn partij, maar ze kan het wel erg goed zeggen allemaal,' zegt een toehoorder na afloop van het debat. Het politieke slotdebat van stichting Rosarium is donderdagavond 6 september gehouden in een goed gevulde grote collegezaal van de Hogeschool Rotterdam. Karabulut, nummer zes op de SP-kandidatenlijst: 'Er is record-werkloosheid, en wat zegt de VVD? 'Niet de hand ophouden.' Het is smakeloos!'

Het door oud-Kamervoorzitter Weisglas voorgezeten debat ging vooral over geld, of liever hoe we het 'schaarse' geld dat er is zouden moeten besteden. De keuze werd snel duidelijk: bezuinigen we de economie kapot, en breken we de publieke sector steeds meer af, of houden we die in stand en investeren we?

Tegen AOW-aanpak 'Kunduz'
De zaal, die af en toe over stellingen mag 'stemmen' verklaart zich tegenstander van de AOW-aanpak in het Kunduz-akkoord. Aanwezig: twee tegenstanders (PvdA en SP, met Sadet Karabulut) en drie deelnemers (GroenLinks, CDA en VVD). Sadet Karabulut: 'Er wordt steeds gehamerd op de gestegen levensverwachting, maar dat is echt geen probleem. Wat wel een probleem is: mensen met lage inkomens en lagere opleiding leven korter. Maar ze betalen hiermee de rekening. Niet iedereen kan langer werken, en hoe gaan we dat inkomensgat opvullen? Hoge inkomens kunnen dat wel betalen, maar 'Kunduz' kijkt niet goed naar de laagste inkomens.'

Solidariteit overeind houden
De SP krijgt van de 'Kunduz'-partijen veel kritiek op het plan de AOW inkomensafhankelijk te maken. Door de obsessie met de vergrijzing en de stijgende levensverwachting is er buiten de SP een consensus ontstaan dat die leeftijd omhoog moet. Om niet, zoals de Kunduz-partijen willen, versneld de AOW-leeftijd omhoog te gooien, heeft de de SP nu een solidaire oplossing gevonden. Karabulut tegen Mariëtte Hamer (PvdA): 'Ik ben er ook niet blij mee, we hadden die strijd samen moeten winnen. Hoe dan ook zullen de hogere inkomens een bijdrage moeten leveren om de solidariteit overeind te houden.' Hoe onrealistisch het is om snel de AOW-leeftijd naar 67 te brengen, illustreert een man de zich voorstelt als rangeerder bij de spoorwegen: 'Dat is zwaar werk. Ik zie geen enkele rangeerder die met 60 jaar nog werkt. Duidelijk?'