Geen feest, maar mooie basis voor nieuwe strijd

13 september 2012

Geen feest, maar mooie basis voor nieuwe strijd

De SP behoudt de vijftien zetels die ze nu al in de Tweede Kamer heeft. Na de veelbelovende peilingen is dit niets minder dan een teleurstelling. Het goede nieuws is dat de rechtse partijen samen flink zijn gemillimeterd.

Leo de Kleijn, Rotterdams SP-fractievoorzitter en Tweede Kamerkandidaat op nummer 19, blijft in Rotterdam. Zijn teleurstelling over de uitslag betreft niet zichzelf, maar vooral de toekomst van Nederland. 'Door de gunstige peilingen voor de SP groeide de hoop dat er eindelijk wat ging veranderen. Dat de armoede zou worden aangepakt, dat er een einde kwam aan de groeiende tweedeling in Nederland.' Met 9,9 procent van de stemmen deed de SP het relatief goed in Rotterdam. De Kleijn: 'Ik hoor van veel Rotterdammers die twee jaar geleden bij de gemeenteraadsverkiezingen PvdA stemden, dat zij veel spijt hebben van hun stem. Ik verwacht dat veel Nederlanders dat gevoel ook zullen krijgen de komende jaren. Echt fundamentele veranderingen laten op zich wachten.'

Verkiezingsavond in Havenmuseum
De campagne-avond van SP-Rotterdam was in het Havenmuseum

De partijen die Rutte-1 vormden, VVD, CDA en PVV, zijn hun krappe meerderheid nu helemaal kwijt. Het wachten is nu op de ontwikkelingen van de formatie, die bepaald niet makkelijker zal verlopen dan de formatie van het vorige kabinet.

De Rotterdamse SP'ers kwamen op de verkiezingsavond samen in het Havenmuseum. Symbolisch; het ras-Rotterdamse museum wordt bedreigd door hevige bezuinigingen door het stadsbestuur van PvdA en VVD, CDA en D66. De SP steunt de handtekeningenactie van het Havenmuseum, zoals het alle strijd voor een beter Rotterdam en de wereld zal steunen. De Kleijn: 'We hebben alles gegeven, maar niks weggegeven. Onze achterban blijft ons steunen en dat is een mooie basis voor nieuwe strijd.'

SP-STEMMERS BEDANKT!