De Kleijn: 'De democratie verdedigen'

6 september 2012

De Kleijn: 'De democratie verdedigen'

Tijdens het 'Occupy de politiek'-debat pleitte SP-Kamerkandidaat Leo de Kleijn voor het verdedigen van democratische rechten. Ook het verbeteren van democratie in bedrijven hoort daarbij volgens De Kleijn: 'Banken onder democratische controle hoeft echt geen ver-van-mijn-bed-show te zijn'

Leo de Kleijn in debat
Geen politici aan een tafel tegenover publiek in een zaal, maar een kringgesprek waarbij de inbreng van ALLE deelnemers belangrijk is

In 'Instituut voor Avantgardistische Recreatie' Worm hield Occupy Rotterdam op 4 september een debatavond met Rotterdamse politici en politici in spe. Onder wie Leo de Kleijn, SP-fractievoorzitter in de Rotterdamse raad én kandidaat nummer 19 op de landelijke SP-lijst. Het debat ('Occupy de politiek') was verfrissend opgezet, vloog van het ene onderwerp naar het andere, maar ging meer over De Inhoud dan menig televisiedebat.

'Democratie gaat achteruit'
Heet hangijzer tijdens het debat bleek de manier waarop burgemeester Aboutaleb (PvdA) is omgesprongen met de mensen van Occupy, die vanaf 15 oktober 2011 vreedzaam demonstreerden voor de deur van het WTC op het Beursplein in Rotterdam. Met een truc ('jullie moeten tijdelijk weg') werd het Occupy-kamp ontruimd; prompt werden er enorme plantenbakken voor in de plaats gezet. Ondemocratisch volgens De Kleijn: 'We hadden twee keer een meerderheid in de gemeenteraad om Occupy daar te houden. Maar de democratie schiet tekort: een niet-gekozen burgemeester mag de wil van de meerderheid in de gemeenteraad gewoon aan zijn laars lappen. Vergis je niet, we moeten verdedigen wat we hebben. De democratie gaat nu al achteruit. In Europa heeft de 'Trojka' van Europese Centrale Bank, Europese Commissie en het IMF het voor het zeggen. Die zijn door niemand gekozen.'

meningen vanuit het publiek

'Democratiseren kan'