SP maakt andere keuzes voor Rotterdam

5 juli 2012

SP maakt andere keuzes voor Rotterdam

Vandaag bespreekt de Rotterdamse gemeenteraad de kaderbrief. Hierin beschrijft het College haar plannen voor het komend jaar met de stad. Duidelijk is dat de bezuinigingen die het College voorstelt zullen zorgen voor een kaalslag in de dienstverlening voor de Rotterdammers. Bovendien treffen de bezuinigingen de Rotterdammers die toch al het minst te besteden hebben. De SP zou heel andere keuzes maken en doet daar vandaag voorstellen voor. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: 'De bezuinigingen kunnen veel socialer worden verdeeld en het is een asociale politieke keuze om dat niet te doen.'

Leo de KleijnHet College is van plan meer dan duizend ambtenaren te ontslaan om ook te bezuinigen op de eigen kosten. Het zijn echter niet de duurdere (beleids)ambtenaren en externen die er uit vliegen, maar de mensen in de laagste loonschalen die vooral uitvoerende taken op zich nemen, zoals bij stadstoezicht en de Roteb. Daarnaast vindt de SP dat de ID'ers niet moeten worden ontslagen. Zij doen allerhande nuttig werk, vooral in de wijken, zoals het bemannen van speeltuinen of als conciërge op school. De Kleijn: 'Je kan je voorstellen hoe de stad er straks uitziet als je honderden van deze mensen op straat gooit... Dat komt de veiligheid, het aanzien en het welzijn van de stad niet ten goede. Dat moet dus anders.'

armoedebestrijding

JosineHet kabinet Rutte heeft Rotterdam jaarlijks 10 miljoen euro toegekend voor het bestrijden van armoede. Het College gebruikt echter maar een derde van het bedrag om de grootste nood onder de allerarmsten wat te verzachten. SP-woordvoerder sociale zaken Josine Strörmann vindt dat oneerlijk. 'In Rotterdam groeien honderden kinderen op in armoede en dat is een heel slechte start, die je de rest van je leven kan achtervolgen. Ik wil dus dat de kindertoelage weer op het oude niveau komt.' Ook zou het geld ten goede moeten komen van de Kredietbank, die mensen helpt bij het oplossen van hun schulden. De afgelopen jaren heeft de bank al moeten bezuinigen, onder andere op personeel, terwijl het aantal mensen met schulden al jaren stijgt. Strörmann: 'De Kredietbank is een belangrijke schakel bij het bestrijden van armoede. Daar moet je dus niet op bezuinigen.'

Inspraak wijkbudgetten en de onderste steen boven bij BOOR

In de discussie over het Stadsinitiatief is verder een voorstel van de SP aangenomen om bewoners meer zeggenschap te geven over het geld dat beschikbaar is voor hun wijk. Het College gaat een voorstel uitwerken om in twee (totaal verschillende) wijken hiermee een proef te doen.
Ook een ander voorstel van de SP werd overgenomen door de gemeenteraad: De 'commissie Cohen', die gaat adviseren hoe het openbaar onderwijs in Rotterdam in de toekomst moet worden vormgegeven (naar aanleiding van de fraude bij BOOR), krijgt een extra opdracht mee: de rol van het college en de raad ten tijde van de verzelfstandiging en de bedrijfscultuur van Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam moeten worden onderzocht.

En hoe betalen we dat?

De plannen van de SP kosten geld, ongeveer 50 miljoen euro maar dat is er nog wel in de stad. Het geld valt te halen uit het weerstandsvermogen. Dat is een spaarpot die de gemeente heeft voor slechte tijden, zoals nu. Ook heeft het Havenbedrijf jaren minder afgedragen aan de stad zodat er geïnvesteerd kon worden in de Tweede Maasvlakte. De Kleijn: 'De Maasvlakte krijgt snel vorm en het Havenbedrijf maakt weer winst. Tijd dus om ze weer een grotere bijdrage aan de stad te laten betalen. Daarvan kan dan onder andere het Havenmuseum in stand worden gehouden.' Tot slot stelt de SP voor om de onroerendezaakbelasting voor 2013 te verhogen voor de grootste bedrijven in de stad.

Extra bezuinigingen R'dam: van kwaad tot erger