Extra bezuinigingen R'dam: van kwaad tot erger

13 juni 2012

Extra bezuinigingen R'dam: van kwaad tot erger

Bovenop de al geplande 500 miljoen aan bezuinigingen wil het Rotterdamse college van B&W nog eens 73 miljoen extra korten vanaf 2013. SP fractievoorzitter Leo de Kleijn vindt de plannen onverantwoord. "Nog maar een klein deel van die bezuinigingen is gerealiseerd. Maar je ziet nu al de grote negatieve gevolgen voor de stad en de Rotterdammers. Voorzieningen in de wijken verdwijnen. Rotterdammers met een laag inkomen krijgen steeds vaker te kampen met grote schulden of zijn aangewezen op de voedselbank. En het college draagt zelf bij aan de toename van de werkloosheid door 2450 banen bij de gemeente te schrappen."

Leo de KleijnDe Kleijn mist het besef bij het College dat Rotterdam door het enorme bezuinigingspakket zwaar geraakt wordt en voor jaren achterop dreigt te raken. "Wethouder Kriens boekt de bezuinigingen uit het Kunduz akkoord nu al in, terwijl er op 12 september pas verkiezingen zijn. Wat ons betreft luidt de stad juist de noodklok. Maak duidelijk dat de gemeente zijn verantwoordelijkheden niet kán uitvoeren als het volgende kabinet opnieuw een fors deel van de bezuinigingen over de schutting bij gemeentes gooit."

"De stad besturen is meer dan boekhouden en zorgen dat de cijfertjes op papier kloppen. In de praktijk zijn het de Rotterdammers die toch al de minste kansen en inkomen hebben die hard geraakt worden door de stapeling aan de bezuinigingen door het kabinet en de gemeente," zegt de Kleijn.

De SP vindt dat de gemeente onomwonden moet kiezen voor prioriteit nummer één: zorg ervoor dat de meest kwetsbare Rotterdammers niet door het ijs zakken en zorg ervoor dat essentiële voorzieningen als zorg, onderwijs en openbaar vervoer voor alle Rotterdammers bereikbaar blijven.

Om dat te bereiken zal de SP-fractie in de gemeenteraad sociale alternatieven voor het collegebeleid voorstellen. "Dat kan ook. Door de lokale lasten voor de rijkere Rotterdammers te verhogen. De sterkste schouders de zwaarste lasten. Door een groter beroep op de reserves van de gemeente. Als er ooit een tijd is om die aan te spreken, dan is het nu wel. En door niet vooruit te lopen op extrabbezuinigingen van het rijk die wat de SP betreft na 12 september geschrapt worden."