SP wil 'afspraak is afspraak' in de Stadswinkel

21 juni 2012

SP wil 'afspraak is afspraak' in de Stadswinkel

De gemiddelde wachttijd voor Rotterdamse burgers in de stadswinkel is gedaald naar negen minuten. Dat stond vorige week in het antwoord van het college op de vragen van Leefbaar Rotterdam. De fractie van de SP en Leefbaar Rotterdam ontvangen signalen dat de wachttijd vele malen langer is, soms meer dan een uur, ook als er een afspraak is gemaakt. De SP en Leefbaar stellen daarom nieuwe vragen.

Leo de KleijnBehalve de lange wachttijden, is ook de termijn van de dag van de aanvraag tot de dag van de afspraak zelf erg lang. Op Hoek van Holland na, hebben alle stadswinkels een wachttijd van gemiddeld twee weken. In Hillegersberg is het helemaal niet mogelijk een afspraak via internet te maken. SP en Leefbaar Rotterdam willen graag weten wat de minimum termijn is om een afspraak te kunnen maken en waarom dat nu twee weken moet duren. 'Ondanks het afsprakensysteem moeten burgers alsnog lang wachten en dat is vreemd en daar zit niemand op te wachten' aldus SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn.

In Stadswinkel Centrum is afgelopen weken het computersysteem, dat de afspraken regelt, meerdere malen uitgevallen. Ook vandaag waren er problemen met dit systeem. Met als gevolg dat mensen vaak meer dan een uur moesten wachten ondanks de gemaakte afspraak. Vanmorgen viel het systeem van de kluis met reisdocumenten en rijbewijzen uit in de stadswinkel aan De Doelwater. Doordat de stroom van de kluis uitviel, was de kluis ook niet meer met de sleutel te openen. De wachtende burgers raakten geërgerd. De medewerkers hebben daarom besloten de kluis op een 'alternatieve wijze' te openen.

Leefbaar en SP vragen daarom ook aan het college of er een procedure is voor de afhandeling van de afspraken wanneer een systeem uitvalt en waarom medewerkers van de stadswinkel niet op de hoogte zijn van een eventueel back-up systeem.