Discussiebijeenkomst over Koerdistan met SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel

19 april 2012

Discussiebijeenkomst over Koerdistan met SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel

SP-Kamerlid Harry van Bommel gaat op zondag 29 april in gesprek met Midden-Oostendeskundige Zihni Özdil, documentairemaker Annegriet Wietsma, en Latif Tali van de Federatie van Koerden in Nederland (Fed-Kom) over de vraag waarom de Koerdische kwestie ondanks de hernieuwde aandacht voor het Midden-Oosten zo weinig in de belangstelling staat.

Na de Arabische lente is de politieke en geografische kaart van het hele Midden- Oosten in beweging en lijkt deze rijp voor verandering. Waar staan Koerdistan en de aspiraties voor Koerdische onafhankelijkheid in deze context? Koerdistan: droom of realiteit?

Hoe komt het dat de Koerdische kwestie zo laag op de politieke agenda staat en media nauwelijks berichten over Koerdistan in de Arabische lente? Ligt dat aan de politiek, de journalisten of aan de Koerdische gemeenschap zelf?

• Harry van Bommel is woordvoerder Buitenlandse Zaken voor de SP in de Tweede Kamer
  • Latif Tali is geboren in Dersim en kwam begin jaren negentig naar Nederland waar hij bestuurskunde en overheidsmanagement studeerde. In zijn vrije tijd zet hij zich in voor Fed-Kom.
  • Zihni Özdil is wetenschappelijk docent en promovendus maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit. Hij doceert geschiedenis van het Midden-Oosten en doet historisch onderzoek naar secularisme en minderheden in Turkije.
  • Annegriet Wietsma is documentairemaker en regisseur van de film ‘Sozdar, zij die haar beloften nakomt’ over een vrouwelijke PKK strijder.

De discussie vindt plaats van 14.00 – 16.30 uur in Wijkcentrum Odeon aan de Gouvernestraat 56D in Rotterdam.

De bijeenkomst wordt georganiseerd door de SP Rotterdam in samenwerking met Fed-Kom, Koerdisch Academisch Netwerk (KAN), Koerdische vereniging Midia, Koerdische Vrouwenverenging Nederland en Koerdische vrouwen stichting Helin.

Meer informatie:
Ineke Palm