'Wij zijn de thuiszorg Rotterdam' in actie voor Wmo-wetten Leijten

8 maart 2012

'Wij zijn de thuiszorg Rotterdam' in actie voor Wmo-wetten Leijten

Een flinke vertegenwoordiging van wij zijn de thuiszorg Rotterdam, een aantal SP'ers waaronder de voorzitter en een vertegenwoordiging van de krachtvrouwen uit het Oude Westen vertrokken om half tien uit Rotterdam. Ze kwamen samen met honderden anderen thuiszorgwerkers op het plein voor de Tweede Kamer om duidelijk te maken dat de wetten over de Wmo aangenomen moeten worden. Het niet meer verplicht stellen van de aanbesteding, een fatsoenlijk basistarief en het geld voor huishoudelijke zorg oormerken, dat zijn de wetten die dinsdag in de Eerste Kamer werden behandeld.

'Wij zijn de thuiszorg in Rotterdam' in protest op het Plein in Den Haag

De manifestatie was georganiseerd door het comité Zorg geen markt en wij zijn de thuiszorg/AbvakaboFNV. Het Cabaret de gemeentereiniging, de Bredase thuiszorgtroubadour maakten er samen met de thuiszorgwerkers een sfeervolle en hartverwarmende bijeenkomst van. Liederen over de thuiszorg werden afgewisseld met gesprekken met wethouders, politici, ouderen, schoonmakers en vooral thuiszorgwerkers zelf. De petitie van de Abvakabo ter ondersteuning van de wetten Leijten (voorheen Kant) was door 15.000 mensen ondertekend. Deze werd aangeboden aan de leden van de Eerste Kamer.

Na de manifestatie begon het debat in de eerste Kamer dat ook werd gevolgd door een aantal Rotterdamse thuiszorgmedewerkers. Voor de wetten over aanbesteden en basistarieven lijkt zich een meerderheid af te tekenen. Over twee weken wordt er gestemd. Als de wetten aangenomen worden geeft dat nieuwe kansen voor de thuiszorg. Dan zijn de gemeenten aan zet om fatsoenlijke tarieven af te spreken zodat gestopt kan worden met de kwaliteits- en loondumping.

SP-Kamerlid Renske Leijten verdigt de wetten-Kant in de Eerste Kamer

SP-Kamerlid Renske Leijten (geassisteerd door Ineke Palm en Alexander van Steenderen) verdedigt de wetten in de Eerste Kamer