Vestia's vestzak

8 maart 2012

Vestia's vestzak

Welke gevolgen hebben de financiële problemen van woningcorporatie Vestia voor Rotterdam? Dat vroeg SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn vandaag tijdens de raadsvergadering aan wethouder Karakus die over huisvesting gaat.

Leo de KleijnVestia zit in de financiële problemen, door slechte en onduidelijke beleggingen en investeringen. Onlangs liet Vestia weten de huren met 9% te willen verhogen en in te zetten op een intensieve verkoop van huurwoningen. Het financiële gat moet immers gedicht worden. Als klapper op de vuurpijl werd ex-Vestia directeur Staal nog beloond voor zijn wanbeleid, met een gouden handdruk van 3,5 miljoen euro. Uiteraard sprak de SP hier schande van.

Vestia is de grootste woningcorporatie in Rotterdam en dergelijke maatregelen, huurverhogingen en verkoop van huurhuizen, hebben dus grote gevolgen voor Rotterdamse huurders, aldus Leo de Kleijn. Hij wil dit onderwerp dan ook zo snel mogelijk op de agenda zetten van de commissie FIBS (huisvesting) en wethouder Karakus vragen dit onderwerp met alle nodige informatie voor te bereiden.

Wat heeft Vestia nog in het vestzak?
Zo wil De Kleijn van de wethouder weten wat de huidige financiële positie van Vestia is, wat zit er nog in kas? Maar ook welke maatregelen Vestia precies gaat nemen met alle consequenties vandien voor Rotterdam en Rotterdamse huurders. De Kleijn:'' Het gaat niet alleen om huurders maar ook om lopende en toekomstige bouwprojecten ter verbetering van de buurt en het woningaanbod. Deze zouden ook op de schop kunnen gaan.'' Tenslotte wil de SP-fractievoorzitter van de wethouder weten wat hij gaat doen om de belangen van Rotterdam en Rotterdamse huurders zo goed mogelijk te beschermen.

Nooit ten koste van de huurders
Want het is volgens de SP onacceptabel als de financiële situatie van Vestia ten koste gaat van de Rotterdamse huurders. Leo de Kleijn:''Dus geen huurverhoging, geen bezuinigingen op het onderhoud van woningen of het mes zetten in het aantal medewerkers van Vestia die zorgen voor de bereikbaarheid en het contact met de huurders!''