h

SP: A16-A13 niet horen, niet zien en niet ruiken

29 maart 2012

SP: A16-A13 niet horen, niet zien en niet ruiken

Het oude plan om langs de noordrand van Rotterdam tussen de A-13 en de A-16 een nieuwe autosnelweg aan te leggen is weer eens uit de ijskast gehaald. Minister Schulz van Haegen wil dat die weg er nu snel komt. En dan vooral zo goedkoop mogelijk, mede te betalen uit tolheffing.De SP wil dat de weg niet op een koopje wordt aangelegd, maar dat hij zo wordt ingepast dat hij niet te horen, zien en ruiken is.

A16-A13

De Rotterdamse gemeenteraad heeft in 2009 eensgezind uitgesproken dat zo’n weg over grote delen onder de grond moet wordt aangelegd, zodat we hem in de wijken Schiebroek, 110 Morgen, Molenlaankwartier en aan de westkant van Ommoord niet kunnen horen, zien of ruiken. Daarvoor stelt de minister nu geen geld beschikbaar. Om de geluidsoverlast toch een beetje te beperken staat ze Rotterdam en randgemeenten toe om voor eigen rekening grond te storten rondom die weg. Zo wordt de weg langs het Lage Bergse Bos ingepakt door een 7 meter hoge heuvelrug, en daarmee voor kinderen en bejaarden afgesneden van de aangrenzende woonwijk.

Op 24 februari was de SP aanwezig bij een goed bezochte protestdemonstratie op de plaats waar de snelweg de Rotte zou gaan kruisen. Op 7 maart maakte een volle tribune met protestborden aan de gemeenteraadscommissie voor Verkeer duidelijk dat de omwonenden dit niet pikken. Een reeks insprekers gaf aan hoeveel er mis is en hoe het anders kan. Inmiddels is geen enkele partij meer enthousiast over het plan van de minister, maar de kans lijkt groot dat de landelijke regeringspartijen VVD en CDA er in de Rotterdamse raad er in ruil voor kleine verbeteringen uiteindelijk toch mee willen instemmen.

Doorsparen voor een goede inpassing
In de raadscommissie bracht SP-woordvoerder Erik Meijer in dat dit plan snel van tafel moet. ‘In plaats van Overschie te verlossen van de geluidsoverlast van het doorgaand verkeer worden ook de inwoners van andere wijken aan de noordrand van Rotterdam ermee opgescheept. Als er dan toch een nieuwe weg bij moet komen hebben we heel andere plannen nodig. Het Rijk moet dan eerst maar eens flink sparen totdat ze genoeg geld hebben voor een ondergrondse inpassing. Een goedkopere mogelijkheid is het als alternatief ontwikkelde plan voor een ‘Portway’, een korte omleidingsweg om de oostkant van Overschie. De echte keuze moet gaan tussen die twee oplossingen.’

In de volgende commissievergadering op 11 april zal blijken wat wethouder Baljeu (VVD) met die kritiek gaat doen. Daarna neemt de voltallige gemeenteraad een standpunt in op 26 april. De SP zet in op vasthouden aan de raadsbrede uitspraak van 2009 en ziet goede kansen om daarop een meerderheid te verenigen.

U bent hier