Schreeuw om Syrië

17 maart 2012

Schreeuw om Syrië

Afgelopen donderdag startten Syrische Nederlanders de dag van de Syrische schreeuw met trommels en leuzen op het Grote Kerkplein. Deze dag precies een jaar geleden begon de opstand in Syrië, op dezelfde tijd na het middaggebed. Het Jasmijnplein en het Syrisch Comité organiseerden de 'dag van de Syrische schreeuw. Met steun van de Rotterdamse SP. De dag stond in het teken van kunst, herdenking, solidariteit, dialoog en debat.

Syrische kunst
Syrische kunst in het teken van de strijd

Kunst

De kunstexpositie liet bezoekers kennismaken met de Syrische revolutie zoals Syriërs die beleefden. Bijvoorbeeld met een 52 meter lange doek, met op elke meter het logo van de week in Syrië. Enkele dichters voor de vrede (Manuel Kneepkens en Youetta de Jager) droegen gedichten voor, Désanne van Brederode sprak een column uit en er werd prachtige Syrische muziek ten gehore gebracht. Een superprestatie werd geleverd door enkele Syriërs die voor een bijzondere maaltijd voor iedereen zorgde. De opbrengst hiervan gaat naar Syrische kinderen.

Desanne van Brederode
Désanne van Brederode

Herdenking

Na de openingswoorden van Rosh Abdelfatah en Floor Beuming (Amnesty International) kwamen enkele ooggetuigen aan het woord. Iemand van de Syrische Raad, een pas gevluchte Syriër die uit gevangenschap kon ontsnappen en een jongeman uit Homs die verslag kon doen vanaf dag één. Na deze zeer
indrukwekkende verslagen werd de paaskaars (uit de Steigerkerk) aangestoken en met een minuut stilte de nu meer dan 9000 slachtoffers in in Syrië herdacht.

Rosh op NOS-radio
Rosh Abdelfatah op NOS-radio

Route tot Damascus

Vanuit de bijeenkomst werd ook even contact gelegd met Alaa Abdelfatah die samen met enkele andere Syrische Nederlanders met een caravan door Europa reist. Met als einddoel Damascus, the route to Damascus.

Op 15 maart stonden ze in Turkije voor de Syrische grens samen met honderden internationale activisten van de Freedom Convoy Syrie. Ze mochten met hun humanitaire hulpgoederen Syrië niet in. 'No way, never' kregen ze aan de grens te horen.

Manuel Kneepkens
Dichter voor de Vrede Manuel Kneepkens

Solidariteit

Ook was er even contact met mensen in Gaza. Lydia de Leeuw (onderzoekster bij het Palestinian Center for Human Rights in Gaza) en Abir Abiad (docente aan het Khan Younis Training college in Gaza) vertelden over de standrechtelijke executie door Israël (door middel van gerichte luchtaanvallen) van een Palestijnse leider in Gaza. Hiermee lokte Israël de Islamic Jihad en andere groepen uit om raketten op Zuid-Israël af te schieten. Waarop Israël raketten op de dichtbevolkte Gazastrook afvuurde met 25 doden en tientallen gewonden tot gevolg.

Zij spraken hun solidariteit uit met de bevolking van Syrië en voelden met hen mee. ‘Wij weten precies wat ze doormaken’, zei Abir. ‘De Gazaanse bevolking volgt het nieuws uit Syrië op de voet. Zij staat achter de demonstranten en put hoop uit de strijd voor vrijheid en democratie in omringende Arabische landen.’

Muziek maken bij de ingang

Dialoog

De middag eindigde met drie gespreksgroepen over mensenrechten, humanitaire hulp en interventie. Daar werden ideeën geïnventariseerd. Over de schending van de mensenrechten is betrouwbare informatie uit Syrië nodig. Hiervoor is training zoals die bijvoorbeeld door Free Press Unlimited wordt gegeven, hard nodig. Kofi Anan zou nog veel harder toelating van humanitaire hulp moeten eisen en we moeten veel meer gebruik maken van illegale kanalen. Over interventie werd nogal verschillend gedacht. Hoe langer wordt gewacht, hoe meer slachtoffers, verdeeldheid en radicalisering. Er zou een no-flyzone moeten komen en er moet in elk geval geen interventie van buitenaf komen zoals in Irak of Afghanistan. Liever steun aan het verzet in Syrië.

Harry van Bommel
Harry van Bommel (SP): 'Syriërs licht bewapenen is immoreel'

Debat

In de avond werd onder leiding van Diederik Olders gedebatteerd met de Kamerleden Mariko Peters (GroenLinks) en Harry van Bommel (SP) en twee leden van het Syrisch comité Khaled Al-Haj Saleh en Andre Abdallah. De ideeën die in de middag waren verzameld werden voorgelegd aan deze vier mensen. Het was duidelijk dat het bewapenen van het Syrisch verzet een groot discussiepunt is. Van Bommel oogstte veel applaus en bijval uit de zaal toen hij stelde dat het immoreel is om Syriërs met lichte wapens te bewapenen en tegen hen te zeggen: zoek het maar uit tegen het leger van de Syrische regering, met zijn tanks en vliegtuigen. Richard Moti, fractievoorzitter van de PvdA-fractie in Rotterdam, kreeg ook kort het woord om solidariteit te betuigen. Hij wees erop dat het linkse partijen zijn die de Syriërs op deze dag steunen. Al-Haj Saleh benadrukte dat de strijdende Syriërs niet 'oppositie' genoemd moeten worden, maar een volksopstand tegen een machthebber die zijn legitimiteit heeft verloren.

Mariko Peters
Mariko Peters (Groenlinks)