Odfjell onder curatele provincie tot problemen opgelost zijn

3 februari 2012

Odfjell onder curatele provincie tot problemen opgelost zijn

Afgelopen woensdag werden de problemen bij chemiebedrijf Odfjell besproken door de raadscommissie Economie, Haven, Milieu en Vervoer. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn vindt dat het bedrijf onder strenge curatele van de provincie moet blijven, zo lang winst er gaat boven veiligheid van medewerkers en milieu.

Odfjell

Aanleiding voor de bespreking was het spoeddebat vorige week over de aanhoudende misstanden die bij het bedrijf de afgelopen jaren plaats vonden. Zo ontsnapte er vorig jaar tonnen van het zeer brandbare butaan en diverse controlemetingen op het giftige benzeen lieten onverantwoord hoge waardes zien. Bijzonder kwalijk is dat het bedrijf de incidenten niet meldde, iets wat wel verplicht is. De Kleijn maakt zich vooral zorgen over de veiligheidscultuur binnen het bedrijf. 'Als Odfjell zich niet aan de meldplicht houdt, dan is dat kwalijk, want wat je niet weet kan je niet handhaven. De mensen die winst maken belangrijker vinden dan medewerkers en milieu, zouden misschien beter kunnen opstappen.'

De SP wilde weten wat er met het laatste verbeterplan verandert met de jaren ervoor, zeker omdat het bedrijf een verleden heeft van het breken van de regels en het opgelegd krijgen van dwangsommen. Ook wilde De Kleijn weten of de handhavers van de vergunningen van Odfjell, de DCMR Milieudienst Rijnmond en de Arbeidsinspectie wel voldoende middelen en menskracht hebben om op kunnen optreden. De Kleijn: “De wethouder gaf aan dat Odfjell inmiddels wat vorderingen maakt. We willen dat als raad heel precies blijven volgen. En tot op alles op orde is, is het goed dat het bedrijf onder verstrengd toezicht staat van de provincie en de Milieudienst.”